Beste CRM for små bedrifter

Det er ingen tvil om at oppstarten av et selskap kan være turbulent, men et godt CRM system kan gjøre jobben langt enklere. God kontroll og effektivisering av arbeidsoppgaver kan utgjøre forskjellen på suksess og katastrofe, så en investering i riktig CRM system vil ha stor betydning. For å gjøre denne jobben så lett som mulig har vi sett nærmere på noen av de beste CRM systemene tilgjengelig på markedet. 

En liten virksomhet er gjerne avhengig av at medarbeidere har kontroll på tvers av arbeidsoppgaver, så samarbeidet flyter best mulig. Dette er spesielt viktig når bedriften er i kraftig vekst, slik at alle vet hva som kreves for at oppgaven skal utføres. Samtidig bør dere finne et system som er enkelt nok til at alle kan få noe ut av det. 

Er du klar for å ta kontroll på arbeidsflyten? La oss ta en titt på de 9 beste CRM plattformene for små bedrifter. 

Hvorfor trenger små bedrifter et CRM system?

Markedet beveger seg i et forrykende tempo, noe som har gjort at både små og store bedrifter trenger et CRM system. Dette er nyttige verktøy som lar deg strømlinjeforme arbeidsoppgavene, noe som gjør det lettere å måle fremdriften. Tidligere var CRM systemer forbeholdt store, ressurssterke virksomheter, men nå finnes det gode CRM systemer også for små virksomheter. Det er nettopp disse vi skal se nærmere på i dag, så om du ser etter de beste CRM-ene for små virksomheter, les videre i denne guiden. 

Monday.com

Monday.com er et enkelt CRM system som lenge har vært populært for sin brukervennlighet og utforming. Plattformen kan integreres med en rekke andre plattformer, noe som gjør det fordelaktig som et knutepunkt for bedriften. Noe av det som har gjort Monday.com til en populær plattform er muligheten til å skalere etterhvert som virksomheten vokser. 

Spesielt brukervennlighet har gjort Monday.com svært populær, og dette er en plattform som gir god oversikt over kundedetaljer. Den er også godt egnet for arbeidsoppgaver, påminnelser og oversikter, noe som gjør den godt egnet for virksomheter med remote arbeidere eller større team. 

Selv om vi har trukket frem Monday.com som et godt CRM system for små virksomheter, kan det også være et godt verktøy for store bedrifter. De tilbyr nemlig flere ulike abonnementer, så her kan du enkelt oppgradere etterhvert som virksomheten krever mer omfattende funksjonalitet i plattformen. 

Fordeler med Monday.com

  • Kan kobles til Dropbox, slack og Google Drive
  • Enkelt design med god brukervennlighet
  • God kalender og verktøy for arbeidsoppgaver

Ulemper med Monday.com

  • Kostbart for store team
  • Krever litt opplæring

Pris: fra $8 til $16 per måned (per bruker)

Zendesk

Zendesk er et godt egnet CRM system for virksomheter som ønsker en bedre flyt på kundeservice. Denne tjenesten kommer i tre ulike utforminger, så her er det viktig at du tenker gjennom egne behov før du tegner et abonnement. Du kan nemlig velge å bruke den bare for kundeservice, men da vil du ikke ha tilgang til CRM og salg. 

Dermed er det egne behov som bør stå i sentrum, men det betyr også at du kan spare noen kroner dersom du egentlig ikke trenger CRM og salg. Når det er sagt, så er dette en utmerket programvare for selskaper med større salgsteam. Du kan automatisere en rekke oppgaver, slik at potensielle leads lagres og kan følges opp av en salgsrepresentant i etterkant. 

Du vil også få muligheten til å automatisere administrative oppgaver, slik at man enklere kan se hva som lønner seg og ikke for virksomheten. På toppen av dette får du flere verktøy for visuelle rapporter og fordeling av arbeidsoppgaver, så her er mulighetene mange. En ulempe er at løsningen fort blir kostbar for større team, men dette er en kostnad som for mange vil være verdt å bære. 

 Fordeler med Zendesk

  • Godt egnet for kundeservice
  • Kan automatisere en rekke oppgaver
  • Enkel registrering av leads

Ulemper med Zendesk

  • Kan bli kostbart
  • Må kjøpe tilgang til ulike moduler

Pris: Starter på $19 per måned (per bruker)

Freshsales

Et annet CRM system som er godt egnet for små virksomheter er Freshsales. Her kan du velge det abonnementet som passer best for virksomheten, basert på egne behov for verktøy. Dette betyr også at verktøyet er godt egnet for skalering etterhvert som behovene endres og selskapet vokser. Noe av det som har gjort Freshsales populært, er muligheten til å ha flere verktøy i samme løsningen. Her kan du blant annet få visuell pipeline, salgssekvenser, AI-teknologi og en kalender for bedre arbeidsflyt. 

Du kan også oppgradere abonnementet ditt underveis dersom du ønsker tilgang til flere, mer avanserte funksjonaliteter. Dette gjør Freshsales til en svært fleksibel plattform som du kan forme etter de behovene bedriften har akkurat nå. 

Fordeler med Freshsales

  • Lettvint håndtering av ledas
  • Flere verktøy på samme plattform
  • God arbeidsflyt

Ulemper med Freshsales

  • Vanskelig å komme i kontakt med support
  • Krever en del opplæring

Pris: fra $0 til 69$ 

Pipedrive

Pipedrive er et CRM system godt egnet for små og mellomstore virksomheter, men øvrig skalering kan fort by på problemer. Plattformen gir en god oversikt over hele kundereisen fra leads til salg, og du kan automatisere en rekke arbeidsoppgaver underveis. Du får også tilgang til flere verktøy for arbeidsoppgaver og oppfølging, noe som kan vise seg hendig underveis. 

Spesielt tilgangen til en chatbot gjør at mange små virksomheter velger Pipedrive. Dette kan være en utmerket mulighet for å automatisere leads og deretter fordele disse på ulike salgsrepresentanter for oppfølging. Her kan du blant annet integrere både kalender og e-post, så mye av salgsprosessen kan være tilgjengelig 24/7. 

Fordeler med Pipedrive

  • Inkluderer chatbot
  • Enkelt design
  • Godt egnet for leads og salg 

Ulemper med Pipedrive

  • Ikke godt egnet for større virksomheter
  • Ikke best på kundeservice

Pris: $12,5 til $99 

Salesforce

Salesforce er et kraftig CRM verktøy, men kan ofte bli litt kostbart for mindre virksomheter. Vi har imidlertid valgt å inkludere det på listen, da det finnes flere skalerbare versjonen av plattformen. Her kan du skape gode brukeropplevelser, oppfølging av leads og ikke minst bygge egne kundereiser i plattformen. 

Den er også godt egnet for deg som ser etter en av de beste CRM systemene for kundeservice, da det enkelt kan integreres mot ulike Salesforce systemer. Det eneste vi misliker her er den relativt kompliserte sign-up prosessen deres. Både pris og registrering gjøres ved å registrere seg, noe som gjør det vanskelig å forutse hvilken endelig pris man lander på. 

Fordeler med Salesforce

  • Svært brukervennlig
  • God integrasjon på tvers av plattformer
  • Kraftige verktøy for både salg og kundeservice

Ulemper med Salesforce

  • Litt komplisert onboarding
  • Kan ofte bli kostbart for startups

Pris: Individuell pris basert på moduler og behov. 

Keap

Ser du etter et CRM system for salgsprosesser og administrative oppgaver, kan Keap være et godt utgangspunkt. Dette er et svært brukervennlig system som lar små bedrifter holde styr på en rekke oppgaver samtidig. Du kan også velge å automatisere deler av markedsføringen ved hjelp av automatiske eposter

Keap lar deg integrere kalender og e-post med arbeidsoppgaver, så du kan følge opp kunder 24/7 på en effektiv måte. Du kan også legge opp en full kundereise som gjør det enklere å følge opp både leads og avslag på en effektiv måte. Plattformen kan integreres med flere ulike systemer, så her får du raskt kontroll på en virksomhet i vekst. 

Fordeler med Keap

  • Alt-i-ett for små bedrifter
  • Automatisere markedsføringsoppgaver
  • Godt prosjektverktøy

Ulemper med Keap

  • Kan bli kostbart å skalere

Pris: fra $6 til $16

Capsule

Utformingen av den brukervennlige plattformen Capsule er både en styrke og svakhet i denne vurderingen. Dette skyldes at Capsule uten tvil er en svært brukervennlig plattformen, men den kan i noen tilfeller bli litt for enkel. For en liten bedrift i vekst kan dette være et godt utgangspunkt, men for deg som allerede har etablerte rutiner kan det mangle noen enkelte funksjoner for optimal flyt. 

Det er også verdt å merke seg at det er en gratisversjon av denne plattformen tilgjengelig, men her vil du kun få tilgang til de aller mest grunnleggende funksjonaliteten. Når det er sagt, så kan du enkelt velge blant flere ulike abonnementer – så her er det muligheter for alle å finne en pris som passer budsjettet. 

Fordeler med Capsule

  • Brukervennlig layout
  • Gratis for opptil 2 brukere
  • Inkluderer gratis prøveperiode

Ulemper med Capsule

  • Mangler noe funksjonalitet 
  • Dyrere enn noen konkurrenter

Pris: fra $12 til $36

Hubspot

Hubspot har lenge vært et populært CRM system for bedrifter, men det kan være noe forenklet så lenge du bruker gratisversjonen. Imidlertid kan gratisversjonen være et utmerket utgangspunkt for nyetablerte selskaper og frilansere som ikke har budsjett å bruke på et CMS systemet. Her finner du alle de mest grunnleggende CRM-funksjonene, enkel brukervennlighet og gode verktøy for leads. 

Det kan derimot mangle noen bedre verktøy for vekst og automatisering, så man må fort oppgradere til en annen plattform – eller kjøpe et kostbart abonnement fra Hubspot. Vi velger derfor å inkludere løsningen (på grunn av gratisversjonen), men påpeker at Hubspot ofte er bedre egnet for mer etablerte virksomheter. 

Fordeler med Hubspot

  • Enkelt å komme i gang
  • Tilbyr gratisversjon
  • Svært skalerbart

Ulemper med Hubspot

  • Kan bli dyrt for full funksjonalitet
  • Best egnet for mellomstore virksomheter

Pris: Utgangspunktet er gratis for alle

Zoho

Zoho er et mer avansert verktøy for deg som vil sette opp flere ulike pipelines samtidig. Her kan du nemlig integrere ulike Zoho tjenester på tvers av hverandre, og dermed knytte dem sammen i et oversiktlig system. Det er også en rekke nyttige verktøy inkludert, men en ulempe med dette er at plattformen ofte kan være vanskelig å komme i gang med. 

Du må dermed belage deg på opplæring for å få mest mulig ut av ditt Zoho abonnement. Vår klare anbefaling er derfor at Zoho er best egnet for virksomheter med behov for dyp forståelse for kundeprosessen sin og full kontroll på salgsaspektet av CRM. 

Fordeler med Zoho

  • Mange funksjoner i plattformen
  • Kan integreres på tvers av Zoho tjenester

Ulemper med Zoho

  • Krever opplæring for å komme i gang

Pris: fra $14 til $52

Asana

Selv om mange selskaper tilbyr en gratisversjon av sitt CRM system, er det få som kan måle seg med Asana. Her får du nemlig tilgang til en rekke funksjoner helt gratis, og kan ha et team på opptil 15 personer. Dette betyr at frilansere og mindre bedrifter kan komme seg unna med gratisversjonen, og dermed spare en del penger i oppstarten. 

Asana er mest kjent som et godt verktøy for prosjektstyring, men de har også alle de nødvendige funksjonalitetene som utgjør et godt CRM system. Plattformen kan benyttes til notater, dokumentasjon og kundedetaljer og leads. Du får også gode verktøy for arbeidsflyt og oppfølging, noe som gjør Asana godt egnet for samarbeid. 

Fordeler med Asana

  • Kan integreres med ulike plattformer
  • Visuelt appellerende
  • Gode verktøy for arbeidsflyt

Ulemper med Asana

  • Mangler noen CRM funksjonalitet
  • Tar litt tid å sette opp

Pris: $0 til $24 (per bruker)

Fordelen med et godt CRM system

Et godt CRM system kan uten tvil gjøre veien fra leads til salg kortere, men det gjør også fordeling av internt arbeid enklere. Små- og mellomstore bedrifter kan få en rekke administrative verktøy ut av et godt CRM system, noe som gjør det langt enklere å kontrollere veksten til selskapet i en hektisk periode. 

Transparente arbeidsoppgaver og kalendere gjør at alle kan følge progresjonen underveis, samt at man lettere kan planlegge oppgaver på tvers av avdelinger. Flere CRM systemer gjør det også mulig med automasjon, slik at leads og salgsmøter kan settes opp automatisk. På denne måten kan salgsrepresentanter følge opp aktuelle leads fortere og øke salgsandelen sin. 

Sist, men ikke minst kan et godt CRM system benyttes som del av kundeservice opplevelsen. Mange systemer lar deg integrere en chatbot som kan bidra med å lette på trykket hos kundeservice representanter. Velger du et CRM system som tilbyr både salg og kundeservice i samme plattform, vil dette også gjøre upsell og lignende tjenester enklere. Kundeservice og salgsapparatet kan sende informasjon på tvers av plattformen og enklere se hva kunden har behov for.