Når man skal lansere sin første nettbutikk, er det viktig å holde oppstartskostnaden så lav som mulig. Nettopp derfor har dropshipping blitt en populær løsning for gründere. Dette er nemlig en løsning som sørger for at man kan tilby et stort utvalg varer, men man slipper å oppbevare produktene selv. Disse blir sendt direkte fra produsenten, slik at du bare fungerer som et effektivt mellomledd.
En av grunnene til at dette har blitt så populært, er mulighetene dette byr på. Det er ingen tvil om at det er tøff konkurranse om kundene på nett, men ved hjelp av dropshipping kan du enkelt introdusere nye produkter. På denne måten kan du selv teste etterspørselen for et produkt, uten at du må kjøpe inn enorme kvanta på forhånd. Dermed kan du lansere din nettbutikk, plukke ut varene du ønsker å selge og promotere disse til kundene dine. Du slipper tenke på lager logistikk, innkjøp av varer og lignende.
Høres dette interessant ut? Vel, da har du kommet til rett plass. I denne guiden tar vi deg med gjennom alt du trenger å vite om dropshipping fra A til Å. Vi skal se på hvordan det fungerer, hva du bør vite om leverandører og ikke minst hvordan du kan lansere din egen nettbutikk så raskt og effektivt som mulig.
Klar for å komme i gang? Da er det bare å lese videre!
Hva er dropshipping?
Før vi går videre på hvordan du setter opp din egen nettbutikk med dropshipping, er det greit å avklare hva dropshipping egentlig er for noe. Dropshipping er nemlig en håndteringsmetode der selgeren ikke trenger å holde varelager selv. Dette har gjort det til en svært kostnadseffektiv måte å starte nettbutikk på, og nettopp derfor ser vi nærmere på det i dag.
Som vi så vidt nevnte, betyr dropshipping at du ikke holder varene på ditt eget lager. Du selger riktignok varene i egen nettbutikk, men når en kunde kjøper et produkt – vil denne bestillingen gå direkte til produsenten, som deretter pakker og sender varene på dine vegne. på denne måte slipper du en rekke logistikkrelaterte kostnader.
Nettbutikken din fungerer dermed som et mellomledd i prosessen. Det er du som promoterer produkter, velger sortiment og lignende, men i praksis blir nettbutikken din en front for flere underliggende leverandører. Dette lar deg tilby et stort utvalg produkter fra ulike produsenter over hele verden. Dropshipping har derfor noen helt klare fordeler som du kan se nedenfor.
Fordeler med Dropshipping
- Dropshipping krever lite oppstartskapital
- Det er svært enkelt å komme i gang
- Lave faste kostnader
- Du kan styre virksomheten din fra hvor som helst i verden
- Tilnærmet ubegrenset utvalg produkter du kan selge
- Lett å skalere
- Enkelt å teste nye produkter
Ulemper med Dropshipping
- Ofte lave marginer
- Kan være vanskelig å følge med på lagerbeholdning
- Shipping kan være komplisert (ofte sendes varene fra Asia)
- Kan være krevende å finne pålitelige leverandører
- Få muligheter til å påvirke branding og emballasje
Hvordan finne en nisje for din nettbutikk
Det første du må gjøre når du skal sette opp en dropshipping butikk, er å finne en attraktiv niche. Dette er gjerne noe mange nybegynnere gjør feil, da de sikter på et alt for bredt publikum. Du bør derfor fokusere på en nisje som er stor nok til at den er skalerbar, men liten nok til at du har en mulighet til å ta markedsandeler. Som vi allerede har nevnt tidligere, så er det tøff konkurranse om kundene, men en nisje kan hjelpe deg å etablere dominans.
Det første du bør se etter er etterspørsel. Er det sannsynlig at noen kommer til å kjøpe de produktene du selger? Dersom ingen ser etter produktene du selger, vil det fort bli vanskelig å tjene noe penger på nettbutikken din. Heldigvis finnes det en del verktøy på nett som kan gjøre denne delen enklere. Du kan selvfølgelig se på potensielle konkurrenter og hva de selger, men du vil sjeldent oppnå noe god innsikt her.
Ønsker du derimot å få en bedre innsikt i potensialet for nye produkter, har vi samlet noen gode verktøy for nettopp dette:
- Facebook Insights – Facebook er verdens største plattform med over 2 milliarder brukere. Derfor kan Facebook Audience Insights være et utmerket verktøy å benytte seg av. Her kan du se på informasjon som demografier, emner og sider målgruppen følger, lokasjoner og aktivitet. Her anbefaler vi at du bruker dette til å kartlegge målgruppen din, men også se sammenhenger mellom målgruppen og ulike interesser.
- Google Trends – Et gratis verktøy som ofte overses er Google Trends. Dette er et analyseverktøy fra Google som følger med på de mest populære trendene knyttet til søkemotoren deres. Her kan man plukke opp en rekke nyttige tips, og eventuelt finne inspirasjon til potensielle dropshipping nisjer man kan utforske videre.
- Google Keyword Planner – Et annet verktøy fra Google som er smart å benytte seg av, er Google Keyword Planner. Dette er et verktøy som lar deg undersøke ulike søkemengder på nøkkelord, noe som kan være nyttig for å finne hva som har etterspørsel og ikke. Dersom det ikke er noen som søker etter det potensielle produktet, bør dette være en advarsel om at etterspørselen ikke er sterk nok.
Gå etter tilbehør
Et god tips for deg som skal lansere din første dropshipping butikk, er å sikte på bransjer med mye tilbehør. Forbrukere er gjerne svært kresne til hvor de kjøper mer kostbare produkter (PC-er, TV-er, konsoller, etc), men på tilbehør er de ikke like skeptiske. Dette har vist seg å være en attraktiv tilnærming for mange suksessfulle nettbutikker. Da snakker vi spesielt om nisjer som husdyr, klær, biler, gaming og tilbehør til hjemmet.
Det kan også være lurt å gå etter en bransje som har lav utskiftning av produkter. På denne måten slipper du å endre utvalget kostnad, og kan heller fokusere på god markedsføring av de eksisterende produktene. Dette gjelder spesielt for dropshipping, da man ofte er avhengige av annonsering og SEO for å tiltrekke seg kunder.
Dropshipping prosess og håndtering
Et problem som ofte oppstår når man lanserer sin første nettbutikk er utfordringer med håndtering og ferdigstilling av bestillinger. Dette skyldes gjerne at nye aktører har dårlig kontroll på varelager, svake systemer for bestillingshåndtering og ikke minst kostbart arbeid. En måte mange har løst dette på er gjennom dropshipping. Da slipper man varehus, kan redusere kostnadene og unngå faren med å holde egen varebeholdning.
Som vi allerede har vært inne på, så er dropshipping prosessen en modell der virksomheten ikke selv lagerfører de varene den selger. Man selger produktet gjennom nettbutikken sin, men det er en tredjepart som håndterer selve håndteringen. Vi skal ikke gå veldig dypt ned i leverandørkjeden, men vi skal ta et overordnet blikk slik at du får en forståelse for hvordan dette fungerer i praksis.
Produsenter – Hele kjeden begynner med produsenten. Dette er selskapet som faktisk lager produktet, men de har sjeldent et salgsapparat rettet mot privatpersoner. Disse selskapene selger gjerne videre til bedrifter som deretter selger til den endelige brukeren. Skal du ha varer til butikken din vil det derfor alltid være billigst å kjøpe direkte fra en produsent. Imidlertid har disse gjerne krav om hvor store bestillinger skal være, noe som kan føre til høye kostnader for en nyoppstartet nettbutikk.
Grossister – Her kommer grossisten inn som et bindeledd mellom nettbutikken og produsenten. Dette er selskaper som kjøper store kvantum av en produsent for deretter å videreselge det til forhandlere. Slike selskaper har gjerne den omfattende strukturen som kreves for oppbevaring av varer, og kan dermed kjøpe store kvantum til lavere innkjøpspriser. Imidlertid vil en grossist sjeldent selge produkter direkte til forbrukerne.
Forhandlere – Det siste leddet før et produkt havner hos sluttbrukeren er forhandleren. Dersom du driver en nettbutikk eller utsalgssted vil du være en forhandler. Det er du som har den direkte kontakten med kundene og dermed er selger av produktet. Hadde du drevet en tradisjonell butikk ville varene gått i nettopp denne rekkefølgen. De ville bli produsert hos produsenten før de går videre til en grossist, før du gjør innkjøp fra grossisten til din butikk.
Du savner kanskje dropshipping på denne listen? Det er ikke helt tilfeldig. Det er nemlig slik at alle kan fungere i rollen som dropshipper. Dersom en produsent er villig til å sende produkter direkte fra fabrikken til din kunde, så vil dette være dropshipping i praksis. Tilsvarende har det dukket opp flere grossister som lar deg selge deres varebeholdning direkte til kundene dine. Du kan riktignok finne forhandlere som også fungerer som dropshipping, men dette er sjeldent et lønnsomt ledd å forhandle med.
En viktig ting å få med seg her, er at selv om et selskap omtaler tjenesten sin som dropshipping, betyr det ikke at du får innkjøpspris. Du bør derfor sørge for at du jobber direkte med produsenter eller grossister, slik at du får de beste prisene og dermed marginen som er nødvendig for lønnsomhet.
Finn dropshipping leverandører for din nettbutikk
En viktig, men også krevende del av det å drive med dropshipping, er at du må finne pålitelige leverandører for butikken din. Her er det viktig å huske at det er din nettbutikk kundene handler fra, så dersom bestillingen er dårlig håndtert eller forsinket, så er det deg kundene vil klandre for dette. Derfor er det helt essensielt at man finner frem til pålitelige leverandører du er komfortabel med. Et godt tips vil være å finne leverandører som er så nært kundegruppen din som mulig, men også at man finner gode løsninger for shipping.
En klar anbefaling kan være å velge en grossist som lar seg integrere direkte med nettbutikken din. Et godt eksempel på dette er Oberlo, en plattform som lar deg handle produkter fra AliExpress. Denne applikasjonen er integrert med Shopify, noe som gjør at du raskt og enkelt kan sette opp en funksjonell nettbutikk med et stort utvalg produkter. Oberlo håndterer hele prosessen på dine vegne, noe som gjør at nettbutikken kobles direkte mot deres bestillingssystem, før den deretter oppfylles av leverandøren på AliExpress.
Selv om dette er vår klare anbefaling for deg som vil opprette din første dropshipping nettbutikk, så finnes det noen andre alternativer også. Vi har derfor samlet en liste over potensielle dropshipping leverandører slik at du kan se nærmere på hvilken som passer best for deg. Her er det viktig å merke seg at de fleste av disse er lokalisert i Asia, noe som betyr at kundene ofte opplever svært lange leveringstider.
- AliExpress – Når det gjelder dropshipping er det få plattformer som kan slå utvalget til AliExpress. Her kan du finne 100 millioner ulike produkter, tilgjengelig for levering i mer enn 250 ulike land. Imidlertid er det viktig å merke seg at AliExpress kun tilbyr asiatiske leverandører, noe som ofte resulterer i lang leveringstid.
- Alibaba – Om du allerede har et selskap vil Alibaba være det beste B2B alternativet på markedet. Her kan du finne produkter fra mer enn 2.8 millioner produsenter fordelt på nesten 6000 kategorier. Det som gjør AliExpress bedre egnet enn Alibaba er det faktum at Alibaba har en del krav til størrelse på bestillinger. Du bør derfor ha en viss størrelse før det lønner seg å handle her.
- Oberlo – Vår egen favoritt for dropshipping i Norge har lenge vært Oberlo. Dette skyldes at plattformen enkelt kan integreres med Shopify plattformen, men også at Oberlo fungerer som en grossist. Dette betyr at de har lager på strategiske posisjoner over hele verden, inkludert Europa. På denne måten kan du sikre raskere levering til kundene dine, noe som sjeldent er negativt.
Sett opp din egen dropshipping butikk: Steg-for-steg
Vi har nå vært gjennom en del grunnleggende om hvordan dropshipping fungerer, samt sett på noen potensielle leverandører. Da er det på tide å se nærmere på hvordan du kan sette opp din egen nettbutikk ved hjelp av dropshipping på 1-2-3. Her er det ingen tvil om at det letteste alternativet er å velge Shopify med en dropshipping leverandør, så det er nettopp dette vi skal se på.
Før vi går videre er det viktig å merke seg en ting – nemlig at dropshipping ikke er noen vei til rask rikdom. Du må regne med å bygge virksomheten din over tid, samt at det vil kreve en god del innsats for å lykkes. Får du tips eller lovnader om noe annet ville vi vært svært skeptisk til dette.
Steg 1: Finn en nisje
Det første du må gjøre for å sette opp butikken din, er å finne ut hva du skal selge. Her anbefaler vi at du gjør gode undersøkelser på potensielle konkurrenter, trender, nøkkelord og lignende. Du bør velge en nisje som lar seg skalere over tid, men som ikke er for konkurranseutsatt. Et godt tips her vil være å finne de små nisjene som gjerne er oversett av større forhandlere. Eksempelvis vil en dyrebutikk ofte være for bredt, men stilige hundebånd, klær eller tilbehør kan vise seg å være attraktive nisjer.
Steg 2: Undersøk konkurransen
Finnes det noen som allerede forsøker å selge det du har planlagt å selge? Her vil det være lurt å gjøre litt omfattende undersøkelser. Se hvordan de har lagt opp nettbutikken sin, hvilke strategier de har på SEO og SEM, samt se om du klarer finne leverandørene deres. Når det er sagt, så vil det være et rødt flagg dersom du finner utallige konkurrenter. Dette kan være et klart tegn på at bransjen er svært konkurranseutsatt, noe som kan gjøre det vanskelig å karre til seg en markedsandel.
Steg 3: Velg en dropshipping leverandør
Når du har funnet ut hvilke produkter du ønsker å selge, så er det på tide å finne en leverandør av disse produktene. Her er vår foretrukne løsning Oberlo, men du kan også undersøke AliExpress, Alibaba og lignende plattformer. Grunnen til at vi velger Oberlo er at denne helt sømløst kan integreres med Shopify. På denne måten kan du komme i gang raskere og lansere nettbutikken din raskt.
Steg 4: Sett opp nettbutikken din
Har du kommet hit bør du ha funnet en nisje og leverandører som skal forsyne nettbutikken din. Da er det på tide å sette opp selve nettbutikken, altså ditt utsalgssted. Her anbefaler vi at du benytter Shopify, som er en svært brukervennlig plattform for salg på nett. Du vil blant annet få tilgang til gode designverktøy, SEO verktøy, betalingsmetoder og lignende, noe som gjør det enkelt å utforme nettbutikken din. Oberlo er også kompatibelt med Shopify, noe som betyr at du kan importere produktene dine rett inn i nettbutikken uten noe styr.
Steg 5: Sett opp virksomheten din
Nå begynner ting virkelig å ta form, men det er fortsatt noe som mangler. Du har en nettbutikk med produkter og du har forhåpentligvis kunder. Da mangler du bare én ting, nemlig et selskap. Her kan du velge om du skal sette opp et aksjeselskap (AS), eller et enkeltpersonsforetak (ENK). Vi anbefaler på det sterkeste at du setter opp et selskap for virksomheten din, da disse vil fungere som en egen juridisk enhet. På denne måten er det ikke du, men selskapet ditt som selger produktene. Dette vil gjøre det enklere å skille personlig økonomi med virksomheten, samt gjøre skalering enklere.