Dropshipping skatt: En komplett guide med alle skatteregler

Dropshipping har blitt et populært alternativ for deg som vil lansere nettbutikk, men dropshipping skatt kan fort vise seg å være et avansert emne. Derfor har vi samlet alt du trenger å vite om skatt for din dropshipping virksomhet i denne omfattende guiden. Her har vi sett nærmere på hvordan det påvirker deg, dine kunder og ikke minst virksomheten din. 

Vår anbefaling er at du setter deg godt inn i dette regelverket før du begynner å selge varene dine. Dette skyldes at en feilvurdering eller misforståelse knyttet til skatt og import fort kan gi kundene en dårlig opplevelse, og slike tilbakemeldinger kan fort bli kostbare. En utfordring med dropshipping er nemlig at varene gjerne sendes fra utlandet, noe som betyr at kundene blir påført toll og MVA ved henting av varen på posten. 

Som norsk nettbutikk er du nemlig pliktig til å samle inn MVA fra kundene dine dersom du omsetter for mer enn 50,000 i året. Imidlertid er det ingen selvfølge at dette skjer automatisk om man sender varer fra utlandet. Vi skal derfor se nærmere på hvordan du kan sette opp dette mest mulig effektivt, og samtidig sikre kundene dine en smidig opplevelse. 

Forskjellen på import og eksport

En typisk utfordring som dukker opp når man skal lansere en nettbutikk er hvor kundene befinner seg. Dette vil nemlig ha betydning for hvordan du fakturere dem, samt om du skal kreve inn MVA eller ikke. En kunde som kjøper varer i en norsk nettbutikk skal betale moms gjennom MVA. Befinner derimot kunden seg i utlandet, så vil bestillingen være fritatt for moms. For deg som nettbutikkeier betyr dette at du må ha et system for hvordan skille disse kundene fra hverandre. 

Mange velger å ha underliggende sider (altså at kunden må oppgi hvor de befinner seg før de kommer inn i butikken), mens noen rett og slett blokkerer bestillinger fra utlandet. Heldigvis finnes det plattformer som Shopify, WooCommerce og Wix som alle tilbyr betalingssystemer der dette enkelt kan opprettes. Et alternativ vil være å ha en nettbutikk for hvert land du ønsker å tilby varer i, men dette vil kreve en del mer administrativt arbeid. 

Slik unngår du dobbel moms

Det som gjerne ødelegger for dropshipping nettbutikker, er at kundene får en dårlig opplevelse. For du som nettbutikk vil kreve inn moms (MVA) som en del av bestillingen, men så får de importavgifter på toppen når de henter varen sin på posten. Du bør derfor oppgi selskapet ditt (nettbutikken) som importør, mens kunden står som mottaker av varene. Dette betyr at din samarbeidspartner (produsenten) må oppgi dette på følgesedler som kommer med varene. På denne måten vil importen gå til selskapet ditt, og kunden vil motta varen sin. 

Dropshipping skatt

Utfordringen med dropshipping skatt er at det er flere ulike kostnader involvert. Som norsk nettbutikk vil du måtte kreve inn MVA fra kundene dine (dersom du omsetter for mer enn 50,000 over 12 måneder) – men selskapet må også betale skatt. Hvordan dette skal gjøres vil avhenge av hvordan du har strukturert selskapet ditt. 

Det beste utgangspunktet vil ofte være et AS (aksjeselskap), men du kan også bruke et ENK (enkeltpersonforetak). Sistnevnte er langt enklere å sette opp, og kan derfor være et billigere utgangspunkt for deg som vil starte uten store kostnader. Imidlertid er du personlig ansvarlig for kostnader og gjeld knyttet til et ENK, så her er det viktig å sette seg godt inn i de ulike fordelene og ulempene. 

I tillegg må du betale skatt på eventuelle gevinster selskapet har, og lønn til deg selv dersom du skal være ansatt i selskapet ditt. Her kan det være lurt å rådføre seg med en regnskapsfører eller konsulent dersom du er i tvil om hva som er best for akkurat ditt tilfelle.