Epost markedsføring: En komplett nybegynner guide 2022

Epost markedsføring er en svært effektiv form for digital markedsføring, men mange vet ikke hvor de skal begynne. Derfor har vi laget denne guiden for å ta deg gjennom noen av de viktigste elementene for epost markedsføring. Noe av det som har gjort epost markedsføring så effektivt er at du kan nå ut til en bestemt gruppe med et direkte budskap. 

Mange bedrifter opplever derfor høyere conversion rate (CR) på epost markedsføring sammenlignet med andre former for markedsføring. Det er nettopp dette som har gjort at den tradisjonelle formen for markedsføring fortsatt har en viktig rolle innen digital markedsføring. Ved å samle interessenter og leads på en epostliste kan vi nå ut med et skreddersydd budskap, ivareta returnerende kunder og opprettholde kontakten med potensielle kunder. 

Målet med denne guiden er å ta deg gjennom alt du trenger å vite om epost markedsføring, og hvordan du kan sette opp din egen marketing funnel. Vi vil se på hvordan du kan optimaliserte Click-Through Rates (CTR), skreddersy budskapet ditt og automatisere prosessen slik at du kan selge 24/7. 

Klar for å lære mer om epost markedsføring? Les vår guide så kommer du i gang på 1-2-3. 

Hvorfor er epost markedsføring så viktig?

Det er mange synspunkter knyttet til digital markedsføring, og mange av disse er formet av dårlige strategier. Det finnes riktignok en rekke ulike alternativer for å nå ut til kundene dine, men ingen lar deg skreddersy budskapet som epost. Imidlertid finnes det en god og en dårlig måte å bruke epost på. Årsaken til at mange er skeptisk til epost, er på grunn av den daglige mengden med spam de aller fleste av oss mottar. 

Vi bombarderes daglig av lite planlagte epost, budskaper i sosiale medier og pågående annonser. Disse er uten tvil eksempler på en feilslått strategi som sjeldent fungerer. Det som derimot har vist seg å være svært effektivt, er godt planlagte epost kampanjer som er tilpasset dine kunder. 

Epost markedsføring er nemlig det beste alternativet for deg som vil nå ut til kundene med budskapet ditt, oppnå leads og styrke kundelojaliteten din. Vi kunne snakket i timevis om fordelene med epost markedsføring, men vi har begrenset oss til det vi anser som de tre viktigste grunnene. 

  1. Epost er den mest effektive kommunikasjonskanalen. Undersøkelser viser at 99% av forbrukere er innom eposten sin på en daglig basis. 
  2. Du eier listen din. Selv om sosiale medier har blitt en populær plattform for å nå ut til kunder, er det ikke du som eier kontoen din. Mange har opplevd at kontoer blir suspendert, innlegg slettet og lignende, helt uten forvarsel. En solid epostliste derimot er det 100% du som kontrollerer, noe som betyr at ingen kan ta den fra deg. 
  3. Epost har en høyere conversion rate. Det er gjennomført flere undersøkelser på hvilke markedsføringsverktøy som har høyeste CR, og det er liten tvil om at dette er epost. Bestillinger tilpasset mottakeren har gjentatte ganger vist seg å gi en høyere avkastning, noe som styrker troen på at epost markedsføring er det mest effektive. 

Epost markedsføring er med andre ord en av de beste måtene å nå ut til dine potensielle kunder, men det er viktig at du bruker det riktig. Vi vet alle hvor irriterende det er med spam og uinteressante nyhetsbrev, og det er nettopp dette vi skal se på nå. 

Hvordan fungerer epost markedsføring

Ettersom du leser denne guiden er du mest sannsynlig klar for å komme i gang, men du lurer kanskje på hvor du bør starte? Epost markedsføring består nemlig av flere deler, men det trenger på ingen måte å være komplisert. For å vise hvor enkelt epost markedsføring egentlig er, skal vi dele det opp i enkle trinn. 

1. Epost listen din

Det er ingen tvil om at epost markedsføring er effektivt, men for å kunne bruke det – må du ha noen å sende epost til. Her kommer epostlisten din inn som noe du bør bygge, vedlikeholde og ivareta over tid. Imidlertid gjelder det å ha en liste med de riktige menneskene. Det er derfor ingen vits å bygge en enorm epostliste dersom de færreste kommer til åpne eposten din. 

Du vil derfor ha behov for et opt-in verktøy for å samle relevante abonnenter for listen din. For å gjøre dette så effektivt som mulig anbefaler vi at du inkluderer opt-in (sign-ups) på relevante plasser på nettsiden din, i innhold og som en del av kjøpsprosessen. 

2. Legg til en epost tjenestetilbyder

Etterhvert som du bygger en større liste, vil det være viktig å kunne organisere denne på en effektiv måte. Her vil en epost tjenestetilbyder (ESP) komme inn i bildet. Dette er tjenester som Convertkit, MailChimp og HubSpot. Disse tjenestene lar deg organisere listene dine slik at de riktige mottakerne får et relevant budskap. 

Du kan eksempelvis bruke ulike tags til å dele inn kunder i grupper, velge hvem som skal motta hvilke kampanjer og sette opp automasjon av eposten din. Spesielt sistnevnte vil bli en viktig del av strategien etterhvert som vi tiltrekker oss interessante kunder. 

Vi vil gå nærmere gjennom ulike ESP tjenester vi liker i slutten av denne guiden. Ønsker du kun å finne den beste epost tjenestetilbyderen for deg, så kan du hoppe til denne delen av guiden. 

Bygg epostlisten din

En typisk feil mange gjør når de skal utvikle epostlisten sin, er at de inkluderer en opt-in på forsiden av nettsiden sin. Selv om du kan være heldig og motta noen nye abonnenter, er dette sjeldent en effektiv strategi. Du bør derfor planlegge en lead magnet som tilbyr potensielle abonnenter en belønning for å registrere seg. 

Hva er en lead magnet?

En lead magnet er en belønning du tilbyr potensielle abonnenter for å registrere seg for nyhetsbrevet ditt. Her snakker vi ikke om å sende kunden noe av høy verdi, men noe som er nyttig nok til at de føler seg belønnet. I de fleste tilfeller vil dette være en PDF, MP3, Video eller annet digitalt materiell som er relevant for det du formidler. 

Din lead magnet kan være stort sett hva som helst, men det viktigste er at det belønner besøkende med noe av verdi de ellers ikke ville oppnådd. Dette kan gjerne være en introduksjonsguide til emner du dekker i nyhetsbrevet ditt, templates eller rabattkoder på produkter. 

Noen populære lead magnets:

  • eBøker
  • Korte veiledninger
  • Rapporter og bearbeidet data
  • Et webinar
  • Gratis prøveperioder
  • En gratis konsultasjon 
  • Rabattkoder

Mulighetene er så godt som uendelige, men det er viktig å huske at man faktisk tilfører noe av verdi til kundene. 

Lag en opt-in som skaffer abonnenter

Hensikten med en god opt-in er å skaffe attraktive abonnenter til din epost markedsføring. Du bør derfor sørge for at den får budskapet frem på en enkel måte, tilbyr noe av verdi for besøkende, og er svært enkel å gjennomføre. En komplisert opt-in vil sjeldent resultere i noe annet enn bortkastet tid. Nedenfor ser du hvordan du bør legge opp prosessen din. 

1. Interessant overskrift – Sørg for å få frem budskapet på en klar og effektiv måte. 

2. Nyttig beskrive – Unngå lange sider fulle av tekst. Bruk heller en punktliste som får frem hvorfor noen bør abonnere på nettopp ditt nyhetsbrev. 

3. Attraktive bilder – Gode bilder fanger lettere oppmerksomheten vår. Du bør derfor inkludere et bilde av produktet som kan tiltrekke seg kunder som del av din opt-in. 

4. Enkelt skjema – Unngå kompliserte skjemaer. Navn og e-postadresse holder lenge. 

5. Knappen – Sørg for å inkludere en knapp som griper oppmerksomheten. 

Når du har opprettet skjemaet ditt og er klar for å bygge din epostliste, må du plassere skjemaet på strategiske plasser av nettsiden din. Vi har derfor samlet de mest effektive plasseringene for din opt-in. 

  • Headeren på nettsiden din
  • Footeren på nettsiden din
  • Som en del av sidebar
  • Lightbox Popup 
  • Scroll box 
  • Om oss 
  • Som del av innholdet ditt (innlegg)

Hvilken epost markedsføringstjeneste bør du velge?

Nå som vi har en god forståelse for hvordan man bygger en epostliste, samt hva du bør unngå – er det på tide å se nærmere på de ulike tjenestene du kan velge mellom. Som vi nevnte tidligere finnes det nemlig en rekke ulike tjenester som lar deg organisere, skrive og sende ut epost til din liste. 

Vi har vurdert en rekke ulike epost markedsføringsverktøy og kommet frem til det vi anser som de beste alternativene. Til felles for disse er at de er svært brukervennlige, lar deg komme fort i gang og lar deg bruke enkle tags til å organisere listen din. 

1. ConvertKit

ConvertKit ble opprettet som et tilbud for influencere som manglet et godt alternativ til kompliserte verktøy. Resultatet er et svært brukervennlig verktøy som lar deg organisere listen din, lage stilige nyhetsbrev og ulike opt-ins, alt på samme plattform. De har også svært konkurransedyktige priser, så dette kan være et godt alternativ for deg som akkurat har startet på listen din. 

Det er også verdt å merke seg at de tilbyr en gratisplan for deg som har under 1000 abonnenter på listen din. På denne måten kan du få et avansert verktøy helt gratis, men samtidig har du muligheten til oppgradere etterhvert som listen din vokser videre. Det rimeligste alternativet er gratis, men ønsker du mer avansert tilgang starter dette på $25 per måned. 

2. Drip

Drip er et kraftig verktøy for deg som ønsker å arbeide med automasjon av din epost funnel. Ved hjelp av Drip kan du enkelt lage ulike kampanjer, flytmønster og triggere som gjør at epost markedsføringen din jobber 24/7 av seg selv. Dette kan være et spesielt gunstig verktøy for deg som ønsker å bruke mange opt-ins, eller tilby en skreddersydd serie eposter som svar på ulike kundehenvendelser. 

Selv om dette er et verktøy for mer avanserte virksomheter med større lister, kan du få deres rimeligste pakke til $49/måned for opptil 2500 abonnenter, eller $99/måned for opptil 5000 abonnenter. Begge inkluderer en 14-dagers prøveperiode, så du kan teste verktøyet før du må betale for det. 

3. HubSpot

HubSpot er en fullverdig CRM plattform, men de tilbyr også en rekke kraftige verktøy for deg som vil styrke bedriftens epost markedsføring og CR. Her får du en enkel dra-og-slipp editor og ferdige maler som du kan tilpasse etter egne ønsker. Resultatet er profesjonelle eposter som kan bidra til å styrke merkevaren din hos potensielle kunder. 

Noe av det vi liker med HubSpot er at du kan sende opptil 2000 eposter gratis hver måned, men da er HubSpot branding inkludert i eposten din. Ønsker du å sende mer enn dette, eller vil fjerne HubSpot vannmerkene kan du oppgradere til en PRO plan som starter fra $45 per måned. 

4. MailChimp

MailChimp er en av de største på epost markedsføring, men kan også være et litt mer komplisert verktøy. Dette har lenge vært foretrukket av større selskaper som trenger muligheten til å kjøre store antall kampanjer samtidig. Imidlertid byr de på omfattende kundeservice gjennom livechat, så de aller fleste vil raskt få grep på hvordan plattformen fungerer. 

Du kan bruke MailChimp helt gratis for opptil 2000 abonnenter, noe som er det beste tilbudet på listen vår. Imidlertid er dette en begrenset versjon, så du vil ikke ha tilgang til alle verktøyene som finnes hos MailChimp. Ønsker du dette, samt å fjerne MailChimp logoen fra epostene dine, vil du måtte oppgradere til en betalt plan som starter fra $10 per måned. 

5. Constant Contact

Constant Contact er en omfattende plattform som lar deg skreddersy din markedsføring til de aktuelle abonnentene. Her vil du finne flere nyttige verktøy for å organisere opt-ins, lage ulike underlister av abonnentene dine og lage profesjonelle nyhetsbrev ved hjelp av deres brukervennlige editor. 

Selskapet har en gratis prøveperiode på hele 60 dager, noe som er mer enn dobbelt så mye som de nest beste på denne listen. Imidlertid har de ingen gratisversjon, så når prøveperioden er over vil du måtte fornye tjenesten for $20 per måned. De fleste vil få godt grep på tjenesten innen prøveperioden, så det vil sjeldent være nødvendig å bytte tjeneste når man allerede er godt integrert.