Hvordan bli gründer: Gode tips du absolutt burde vite om (2022)

Hvordan bli gründer? Begrepet gründer sikter relativt bredt, noe som også betyr at det kan være en rekke ulike måter å bli en gründer på. Imidlertid er det viktig å starte denne ferden på riktig fot slik at du slipper havne i klubben over mislykkede gründere. Sosiale medier har nemlig skapt et urealistisk bilde over hva det egentlig innebærer å være gründer, men dette ønsker vi å gjøre noe med. 

Det kan absolutt være spennende å prøve seg som gründer dersom du har en god idé, men her handler det om å legge den riktige strategien for hvordan du skal oppnå suksess med drømmen din. Vi har derfor samlet noen gode tips du absolutt bør vite om før du tar steget ut som gründer i dag. Vårt beste råd er å gå nøye gjennom disse tipsene, men samtidig huske at du ikke bør la deg begrense for mye. Husk – det er kun du som vet hvor dine drømmer kan ta deg! 

Klar for å ta fatt på drømmen om å bli gründer? La oss komme i gang!

Våre syv beste tips for å bli en suksessfull gründer

Du har kanskje kommet opp med en idé som det lukter potensiale av, men vet ikke helt hvordan du skal starte? Da kan våre syv beste tips komme godt med. Lær hvordan du kan planlegge suksessen din best mulig og dermed øke sannsynligheten for at nettopp din drøm blir virkelighet. 

1. Finn det riktige utgangspunktet for deg

Det å være gründer kan bety mye og du kan bli gründer i mer eller mindre alle nisjer. Imidlertid er det viktig å finne en virksomhet og fokus som passer for deg. Dersom du velger å følge en plan som ikke er genuint interessant, så vil du mest sannsynlig miste interessen underveis. Her er det viktig å huske at gründerdrømmen kan kreve både svette og tårer, så pass på at du velger noe du faktisk ønsker å drive med. 

Et godt kontrollspørsmål å stille seg selv kan derfor være om dette er noe man kan se for seg å drive med i mange år fremover. Dersom du allerede nå er i tvil om dette faktisk er noe du kan like å holde på med, så er det mest sannsynlig ikke den perfekte drømmen for deg. 

2. Avgjør om du trenger ytterligere kunnskap

Noen drømmer kan kreve at man tilegner seg ytterligere kunnskap og erfaring før man kan iverksette den. Dette er noe du bør avklare så tidlig som mulig, helst før du har brukt tid, penger og energi på prosjektet ditt. Det kan være at du har en plan om å lansere en ny plattform eller teknologi som betyr at du må kunne noe mer om programmering og tech. Da kan det være lurt å finne en måte å tilegne seg denne kunnskapen før du kommer så langt at den blir nødvendig.

En typisk feil mange gründere gjør er at de overvurderer sine egne evner og kunnskaper. Dette fører ofte til at man når et punkt der det blir nødvendig med ekstern ekspertise før prosjektet har inntekter eller er levedyktig. Mange vil da ende opp med å forlate drømmen ettersom pengene ikke strekker til. Ikke gå i denne fallgruven – planlegg før du starter. 

3. Planlegg virksomheten din 

Et spørsmål som ofte dukker opp når vi snakker om nye selskaper er forretningsplanen deres. Du tror kanskje du har alt planlagt og en klar visjon i hodet, så du trenger ikke en forretningsplan? Dette er en annen typisk feil mange nye gründere begår. Pass derfor på at du utformer en skikkelig forretningsplan slik at alt kommer ned på papiret. 

Du trenger ikke vise forretningsplanen din til noen, men en god plan bør gjøre det mulig for hvem som helst å se hva du har planer om å utrette. Etterhvert som prosjektet blir større og mer komplisert vil dette bidra til å holde deg på riktig kurs, selv når ting blir tøffere. 

4. Finn din målgruppe

Den riktige målgruppen vil gjøre det langt enklere å finne frem til hvordan prosjektet ditt bør utformes. Straks forretningsplanen om hva selskapet skal gjøre er klar, bør du derfor kartlegge hvem du ønsker å selge produktet eller tjenesten til. Dette vil ha mye å si for hvordan budskapet til selskapet ditt utformes, samt hvordan du kan markedsføre deg underveis. 

En anbefaling fra markedsføringsbyrået Fonvig Group, som har hjulpet mange gründere med å komme aktivt i gang, er å snevre inn målgruppen så mye som mulig slik at man kan rette seg mot én bestemt målgruppe. På denne måten kan du nemlig raskere etablere en nisje for deg selv og øke sannsynligheten for at selskapet får fotfeste. Skulle du ønske kan du alltids utvide dette siktet etterhvert, men en definert målgruppe bør i utgangspunktet være så fokusert som mulig. 

Grunnen til at vi påpeker dette er at de fleste gründere vil måtte klare seg med begrensede midler i starten. Du bør derfor sikte deg inn på en målgruppe som gjør det mulig å gjøre markedsføringen så attraktiv som mulig med et lite budsjett. Skulle prosjektet bli en suksess kan du heller opprette nye kampanjer som tilnærmer seg andre potensielle kunder etterhvert som budsjettet vokser. 

5. Networking 

Du har kanskje hørt andre si at networking på jobb er viktig for å skape nye kontakter og muligheter? Vel det er enda viktigere for seriøse gründere. Networking kan være en effektiv måte for deg som gründer å få presentert prosjektet ditt for potensielle investorer. Det vil også være en attraktiv måte å finne frem til personer som besitter kunnskap og erfaring som kan hjelpe virksomheten din.

Her er det verdt å merke seg at plattformer som Linkedin tilbyr en rekke ulike konferanser og møtemuligheter for gründere. Du vet aldri hvor den neste muligheten dukker opp, så det kan være lurt å gripe sjansen når den byr seg. Et godt utgangspunkt kan være å bruke nettverket du allerede har etablert og utvid deretter med personer av interesse som kan gagne prosjektet ditt på veien. 

6. Selg idéen din til publikum

En viktig del av det å være gründer vil alltid være å formulere det beste budskapet. Her handler det ikke bare om å komme opp med det beste alternativet blant konkurrentene, men også å vite hvordan man kan fortelle forbrukere at dette er det beste alternativet. Dette handler om å skape en unik tilnærming for produktet ditt, men også å formulere den beste historien om hvordan akkurat dette produktet er best. 

Dersom du aldri har drevet med salg tidligere kan det være lurt å rådføre seg med noen som har den nødvendige kunnskapen. God formulering av tekst kan nemlig være litt krevende – samtidig som det er utrolig viktig for virksomheten din. Om du har budsjettet til det kan et markedsføringsbyrå eller frilansere derfor være et godt virkemiddel når budskapet om idéen din skal utformes for første gang. 

Når bedriften har fått en visuell profil og en tone for hvordan informasjon formuleres, så vil det også bli enklere å lage nye tekster i etterkant. Her vil en tekstforfatter raskt kunne plukke opp den generelle tonen i teksten og deretter lage noe som passer til denne profilen. 

7. Markedsføring

En gammel regle går som følger; du kan ha den beste restauranten i byen, men du vil aldri få besøk om ingen vet at den finnes. Det samme gjelder for en ny bedrift. Du bør derfor planlegge hvordan selskapet skal planlegges før, under og etter at det er etablert. Dette er årsaken til at vi allerede har påpekt hvor viktig det er med en god forståelse for målgruppen din. 

Dersom du eksempelvis skal sikte deg inn på unge voksne, så kan det være lurt å aktivt bruke sosiale medier for å skape kunnskap om selskaper. Har du derimot valgt å forfølge en nisje innen antikviteter eller modelltog, så vil det være egne magasiner og forum som gjør det enklere å tilnærme seg dette publikummet. 

Det finnes utallige verktøy som kan brukes for markedsføring, men for at du som gründer skal ha nytte av disse, så vil det være elementært med en forståelse av hva selskapet skal presenteres som. Du bør derfor så tidlig som mulig finne ut av hvem er vi? og lage en profil for selskapet som passer med dette budskapet. Et god tips vil være å gjøre dette til noe som appellerer for målgruppen din, så øker du sannsynligheten for at det tiltrekker seg potensielle kunder. 

Bonus tips

Selv om våre syv beste tips kan høres ut som grunnleggende forståelse, så er det her de fleste trår feil når de går inn i forretningsverden for første gang. Har du derimot allerede mestret disse syv og ser etter noe nytt som kan drive din karriere videre, så har vi lurt inn to bonus tips som vi har fanget opp under utallige samtaler med både suksessfulle, og mindre suksessfulle gründere. 

Kjenn dine konkurransefortrinn

Et typisk spørsmål som dukker opp er hva skiller deg fra andre produkter på markedet? Her handler det ikke OM spørsmålet dukker opp, men heller når. Da er det viktig at du kjenner til hvilke konkurransefortrinn produktet ditt har på konkurrentene.

Her må du vite hva som gjør selskapet ditt suksessfullt, samt hva som skiller deg fra konkurrentene. Livet som gründer er en evig konkurranse om å vinne kundene, men du må også forvente å kjempe om oppmerksomheten fra potensielle investorer og samarbeidspartnere. Noen bedrifter tar på seg en ekstra utgift som f. eks. medlemskap på treningssenter for deres ansatte, kun for å skille seg ut med det lille ekstra.

Ivareta helse og velvære

Det å starte opp noe nytt kan fort bli langt mer tidkrevende enn hva enn du på forhånd kan ha forventet. Husk at bedriften din ikke klarer seg uten deg og at starten på noe nytt ofte medfører til lengre dager med lite søvn og kanskje usunn mat. Minn deg selv på at det er et maraton løp du begir deg ut på, og ikke en sprint. Små tiltak og enkle rutiner som minimum 7 timers søvn daglig, bruk av sko med god demping og jevnlige pauser gjennom lange arbeidsdager hjelper deg mye i det lange løp.

Lær overbevisende kommunikasjon

Dette kan kanskje høres rart ut, men de beste gründerne har det i kjeften. En god idé handler nemlig ikke bare om at du selv skal formulere og skape et godt produkt, men du må også kunne overbevise andre om at du har en god idé og produkt. Her vil gode gode kommunikasjonsevner være helt essensielt for at du skal få ut budskapet ditt. 

Et kurs om hvordan man snakker til forsamlinger eller hvordan man formulerer seg til et forretningsmøte kan derfor være en god investering for deg som skal lansere din første idé. Husk at selv om du er ny som gründer, så kan det være den tiende pitchen investoren din hører i dag. Du må derfor kunne snakke for deg som om bedriftens liv avhenger av det (bokstavelig talt).