Kjøpe bedrift: Finn gode nettbaserte bedrifter som er til salgs

Kjøpe bedrift

Det er ingen hemmelighet at det å starte opp et selskap kan være krevende, men det finnes heldigvis flere snarveier for deg som ønsker å bli selvstendig næringsdrivende. For dersom du ønsker å drive en virksomhet, men ikke ønsker å starte med to tomme hender – så finnes det flere sider der du kan kjøpe etablerte virksomheter. 

Faktisk er det mer enn 500.000 virksomheter som skifter eierskap hvert år bare i USA, noe som betyr at både utvalg og muligheter er så godt som ubegrenset. Spesielt nettbaserte virksomheter har blitt attraktive i annenhånd markedet, så her kan det finnes mange muligheter for deg som vil kjøpe bedrift. 

Imidlertid er det mye du bør tenke gjennom før du tar fatt på drømmen, og det er nettopp dette vi vil bidra med gjennom denne artikkelen. Her har vi sett nærmere på hva du bør planlegge før du legger inn bud på en virksomhet, samt hva du bør se etter i bedriften du vurderer å kjøpe. 

Klar til å kjøpe bedrift? Da har du kommet til rett plass!

Sjekkliste for å kjøpe bedrift

Det kan være mange grunner til at noen ønsker å kvitte seg med en bedrift, men for deg som kjøper bør du passe på at de selger av de riktige grunnene. En bedrift kan være en betydelig investering, noe som betyr at du bør sikre deg mot å kjøpe katten i sekken. For å gjøre dette litt enklere har vi derfor utarbeidet en enkel sjekkliste du kan følge når du ser etter bedrifter å kjøpe. 

1. Finn ut hvordan virksomhet du ønsker å kjøpe

Når du skal kjøpe bedrift er det viktig å kjøpe noe du faktisk har ønske om å drive videre. Det er trossalt du som skal drive denne bedriften videre, så om det er noe du er helt uinteressert i – kan det fort bli en dårlig investering for din videre suksess. 

Som et utgangspunkt bør du derfor avklare hvilke interesser du har, samt hva du ønsker å drive med. Dette handler også om at man bør ha de nødvendige kunnskapene for å drive en slik virksomhet, så du ikke ender opp med å snuble under oppstarten. Det hjelper lite å kjøpe en god virksomhet dersom du ikke kan bransjen eller har noen erfaring med å drive et selskap videre. 

Dette er spesielt aktuelt for nett-baserte virksomheter, da mange av disse krever en del vedlikehold fra din side. Det kan være at du kjøper en blogg eller annen nettside, men om du ikke har en genuin interesse for hva selskaper driver med – kan det nok fort bli krevende å holde interessen oppe over tid. 

En typisk feil mange som skal kjøpe bedrift for første gang gjør er at de kun ser på det finansielle. Om dette er din primære motivasjon bør du tenke deg godt om før du investerer i et selskap. For at du skal få avkastning på investeringen er det nemlig viktig at selskapet fortsetter sin suksess, noe som vil kreve kontinuerlig arbeid fra eierne. 

2. Finn bedrifter som er til salg

Det har blitt relativt vanlig å omsette nettbaserte virksomheter, men det kan være vanskelig å finne de beste mulighetene. Her anbefaler vi at man bruker godt etablerte markedsplasser der både kjøper og selger er beskyttet mot useriøse aktører. 

Slike plattformer vil riktignok komme med en avgift i de fleste tilfeller, men dette er en liten pris å betale for å vite at man faktisk kjøper det man har blitt forespeilet. Av de mange markedsplassene som lar investorer kjøpe og selge virksomheter er det spesielt Flippa og Empire Flippers vi anbefaler for nybegynnere. 

Dette er to godt etablerte markedsplasser som har et stort utvalg virksomheter i ulike prisklasser. Her omsettes det blant annet Amazon FBA bedrifter, Dropshipping selskaper og blogger. Det dukker også opp YouTube kanaler og andre virksomheter med jevne mellomrom, så her er det stor sannsynlighet for at det kan dukke opp en god mulighet. 

Husk at prisene på begge plattformer er asking price – noe som betyr at det er mulig å legge inn et lavere bud dersom du ønsker dette. På denne måten kan du forsøke å få en god investering for en lavere pris og dermed raskere skape avkastning på investeringen din. 

3. Forstå hvorfor en virksomhet er til salgs

Dette er kanskje det viktigste punktet for investorer når det handler om å kjøpe bedrift. Du bør nemlig se nøye på hvorfor den aktuelle bedriften er til salgs, men husk at et salg av en virksomhet ikke alltid er et rødt flagg. Mange velger å selge virksomheten sin grunnet et skifte i livsstil da eiere går av med pensjon, gjennomgår en skilsmisse eller andre personlige anliggende som ikke direkte påvirker selskapet. 

Det du derimot bør være oppmerksom på er om selskapet blir solgt på grunn av fundamentale problemer knyttet til selskapet. Eksempler på dette kan være at selskapet er i en nisje som er på vei ut, eller at virksomheten ikke er så suksessfull som den ser ut. Her kan man fort ende opp med å kjøpe katten i sekken, så det er viktig å sette seg godt inn i situasjonen for selskapet – samt hvorfor eksisterende eiere ønsker å selge unna det som i teorien bør være en lukrativ virksomhet. 

Et godt utgangspunkt for dette vil være å snakke med eksisterende eiere om hvilke utfordringer de har møtt på underveis, samt hva de har gjort for å imøtekomme disse utfordringene. Målet med slike samtaler vil være å få et best mulig innblikk i hvilke utfordringer selskapet står ovenfor – samt hvilke egenskaper du bør ha for å kunne møte disse underveis. 

4. Sirkle deg inn på en bedrift som møter dine kriterier

De fleste vil nok på dette tidspunktet ha en liste med flere potensielle bedrifter de kunne tenkt seg å kjøpe, men nå er det altså tid for å sirkle seg inn på det beste alternativet. Kriterier for å finne den beste matchen her vil være budsjettstørrelse og ikke minst kunnskaper. 

Her kan det hjelpe å legge opp noen regnestykker for hva den ideelle virksomheten bør se ut som, hvor mange ansatte man kunne ha behov for og ikke minst hvilke inntektsmuligheter som finnes. Hensikten med å kjøpe en virksomhet vil jo være å utvikle den til å bli bedre enn utgangspunktet, men for dette bør du ha en klar plan for hvordan dette skal gjøres. 

Pass på at du ikke legger en egenrådig plan som kun fokuserer på penger. Drift av en virksomhet vil ta vel så mye energi og tid som det krever faktiske kontanter som kan investeres. Et godt tips på dette området vil være å avgjøre om du har til hensikt å være “hands-on” eller heller delegere driften til noen andre. 

Husk at de nødvendige investeringene ofte kan handle like mye om å få på plass de riktige menneskene. Pass derfor på at du kartlegger hva som er viktig for at virksomheten skal vokse videre, og deretter fylle disse rollene med den beste kompetansen. Selv om noen kanskje har høye forventninger om lønn, så kan riktig kompetanse fort gi den nødvendige avkastningen over tid. 

5. Gjør due diligence

Har du funnet en virksomhet som du oppriktig vurderer å investere pengene dine i, så vil det være tid for en due diligence prosess. Dette er prosessen der du samler inn så mye informasjon som mulig om det aktuelle selskapet. For din del handler dette om å få en oversikt over hva man faktisk kjøper, samt unngå at det dukker opp ubehagelige overraskelser etter at kjøpet er gjennomført. 

Med mindre du har gode kunnskaper om regnskap og lovverk vil det som kjøper være viktig å ha med seg ekspertise på dette punktet. Eksempel på rett ekspertise, er å be om hjelp fra en autorisert regnskapsfører, da de besitter kompetansen til å kunne avdekke eventuelle avvik i regnskapet for selskapet du kjøper. 

Noen viktige punkter du bør undersøke når du skal gjennomføre en due diligence er:

  • At selskapet har nødvendige lisenser og tillatelser i henhold til lovverk
  • Sertifikater fra banken som bekrefter good standing
  • Lovverk i det området du skal drive virksomheten din
  • Letter of intent – dette er en skriftlig avtale der kjøper og selger skriftlig bekrefter hva som skal inngå i salget av virksomheten
  • Kontrakter og lokaler (dersom dette er relevant for virksomheten)
  • Selskapets økonomi 
  • Oversikt over selskapets eiendeler 

6. Evaluer pris og verdsettelse basert på due diligence

Nå som du har alle fakta på bordet vil det være et godt tidspunkt for å vurdere om verdsettelsen selger har lagt opp til faktisk samstemmer med hva man kjøper. Her er det viktig å se på kontantstrømmer, eiendeler og ikke minst fremtidsutsiktene for selskapet basert på den prisen du må betale for det. Det trenger ikke oppstå noen konflikt på dette punktet, men det er greit å huske at en selger og kjøper har vidt forskjellige formål med transaksjonen. 

Den som selger virksomheten sin vil jo forsøke å oppnå optimal avkastning på allerede nedlagt innsats, mens den som kjøper helst vil binde opp så lite kapital som mulig. Nettopp derfor er det viktig å bygge på den kunnskapen man har samlet under due diligence prosessen sin. Skulle det dukke opp opplysninger underveis som gjør et selskap mindre attraktivt å investere i, så vil jo dette gjøre utslag på den avtalte prisen. 

7. Sørg for finansiering

I de fleste tilfeller der du skal kjøpe en online virksomhet, så vil det være med egne midler. Skulle du derimot forsøke å kjøpe en større virksomhet eller nettside, kan det være behov for finansiering eller eksterne investorer. Da er det tid for å skaffe nettopp dette gjennom forpliktelser til kapital fra kreditorer.

Det kan være at du benytter banken din til en slik rolle, eller dersom det er et profilert selskap – kan det være aktuelt å innhente noen eksterne investorer som kjøper selskapet sammen deg. Uansett bør du tenke nøye gjennom hvordan slike forpliktelser vil påvirke kjøpet ditt, samt hvem du gjør dette sammen. Husk at investorer vil ha påvirkningskraft til hvordan selskapet skal driftes videre, noe som betyr at du bør være nøysom med hvem du velger å gå inn i forretninger med. 

Et siste alternativ kan være å gjøre en såkalt management buyout der man lar de ansatte kjøpe seg inn i selskapet sammen med den nye eieren. På denne måten kan man ta over som hovedaksjonær, men samtidig sikre seg at viktige ansatte blir med videre ved å tilby dem en mulighet til å kjøpe aksjer i virksomheten.