Lage banner: Slik lager du et profesjonelt banner

Lage banner

I dag finnes de aller fleste virksomheter på sosiale medier, men de færreste får mye ut av sin tilstedeværelse. Dette kan delvis skyldes at de ikke har en klar strategi, men også at de ikke vet hvilke muligheter som skjuler seg på en sosial media profil. Her kommer spesielt banneret inn som en lite brukt mulighet. 

De fleste plattformer i dag tillater nemlig at du plasserer et større bilde som del av profilen din (et banner) helt øverst. Dette kan være en utmerket plass for informasjon, reklame eller bare for å styrke merkevaren din. Imidlertid krever dette at man har et godt bilde som er tilpasset nettopp dette formålet. Vi skal derfor se nærmere på hvordan du kan lage banner – helt uten behov for profesjonelle designere. 

Som et utgangspunkt for denne guiden benytter vi oss av Canva. Vi skal derfor ta en rask introduksjon til dette verktøyet før vi fortsetter med vår steg-for-steg guide til hvordan du lager ditt eget banner. 

Hva er Canva?

For å lage et stilig banner må du ha tilgang til et godt designverktøy. Her vil de fleste automatisk tenke på Adobe Photoshop, Illustrator og andre avanserte verktøy. Imidlertid er disse lite egnet for deg som sjeldent eller aldri har brukt dem før. Her kommer Canva inn som et utmerket alternativ. Dette er en plattform som lar deg bruke ferdige maler utformet av profesjonelle designere, for deretter å tilpasse innholdet slik du selv måtte ønske. 

8.5

Totalscore

ANTALL BRUKERE

75 millioner

GRATIS PLAN

Ja

PRIS FRA

$12,99/måned

8.5

Totalscore

Fordeler

  • Ekstremt lett å designe uten å være designer

  • Veldig god funksjonalitet

  • Veldig mange gode maler

  • Mange gode integrasjoner

Ulemper

  • Ingen muligheter for å dele skjerm

  • Kan ikke se musepekeren til de andre på teamet

På denne måten kan du raskt og enkelt lage visuelle verk med et profesjonelt preg på. Det beste av alt er at Canva kommer med et gratis alternativ, men denne kan være noe begrenset. Ønsker du derimot bare å prøve deg frem og se om dette er noe for deg, så vil du få overraskende mye ut av Canva sin gratis plattform. 

Som du kanskje har skjønt vil denne guiden ta utgangspunkt i hvordan du lager et banner ved hjelp av Canva. Du vil derfor trenge en Canva bruker dersom du ønsker å følge guiden videre. Heldigvis kan dette opprettes på bare noen få minutter ved å gå til deres hjemmeside. 

Hvordan lage et banner: Steg-for-steg

Vi er svært begeistret for den enkle utformingen til Canva og ønsker å vise hvor enkelt du kan lage et banner selv. Imidlertid ønsker vi at denne guiden skal fremstå så enkel som mulig, og vi har derfor valgt å legge prosessen i en steg-for-steg fremtoning. Har du allerede erfaring med Canva kan du hoppe til Steg 2. 

Steg 1: Åpne Canva

Det første vi må gjøre er å komme inn på Canva. Du går derfor til hjemmesiden deres og velger logg inn. Har du ikke opprettet en Canva bruker vil det være tid for dette nå. Registreringsprosessen er svært enkel og vil i de fleste tilfeller bare ta noen få minutter. Ettersom Canva tilbyr en gratis løsning, så vil du ikke trenge å oppgi betalingskort eller lignende for å få en gratis konto. 

Steg 2: Velg en mal

Når du har logget deg inn på kontoen din vil du få tilgang til det store utvalget maler som Canva byr på. Trykk på Create Design øverst i hjørnet og søk deretter etter banner. Her vil du få opp en rekke utvalgte forslag med ferdige mål. Vi anbefaler derfor at du velger en mal for den plattformen du har til hensikt å bruke designet på. 

Grunnen til dette er at det kan være ulik størrelse på hvordan banner vises på forskjellige nettsider. Dette vil derfor påvirke hvor mye av designet ditt, eller hvor mye plattformer blåser opp/reduserer designet ditt. 

Når du har funnet den malen som passer ditt formål, så klikker  du bare på den. Dette vil åpne design verktøyet til Canva og være utgangspunktet for det videre arbeidet vårt. 

Steg 3: Finn et design

Nå som vi har funnet riktig størrelse, kan vi velge et design som vi ønsker å tilpasse. Det første som dukker opp når du har åpnet Canva sin designer er nemlig et enormt utvalg ferdige maler. Disse er utarbeidet av profesjonelle designere og kan enkelt tilpasses dine egne ønsker. 

Du kan også sortere dem etter ulike kategorier for å finne de designene som er best egnet for ditt prosjekt. Når du finner et design du ønsker å jobbe videre må, så klikker du bare på dette – deretter vil det automatisk lastes inn på arbeidsflate. 

Vi anbefaler at du velger et design som passer den profilen og fargene som virksomheten din bruker til vanlig. Dette vil sikre en kontinuitet gjennom de ulike profilene deres og dermed bidra til en sterkere merkevare bygging. 

Steg 4: Tilpass designet ditt

På dette punktet kan vi endelige begynne med det som faktisk skal bli vårt endelige banner. Har du kommet hit har du funnet størrelsen du trenger og deretter et design som passer denne størrelsen. Vi skal nå gjøre om malen til et design vi kan bruke. 

Fordelen med Canva er at alle design enkelt kan endres ved noen få tastetrykk. Her kan du tilpasse font, farger og størrelse – samt bruke deres enkle dra-og-slipp verktøy for å flytte rundt på ulike elementer. På denne måten slipper du kompliserte tastekombinasjoner og shortcuts.

Tekst

Det første du bør endre er teksten. De visuelle grepene er ofte enklere å planlegge når man vet hvor mye tekst man trenger plass til. Et godt tips her er å ikke inkludere for mye tekst, men heller prøve å gjøre det så kort og enkelt som mulig Et banner er visuelt og de færreste vil la seg fenge av en bulk med tekst midt på bildet. 

Du kan også endre font, størrelse og farge på teksten – alt dette finner du under text avsnittet i redigeringsverktøyene dine. Marker den teksten du ønsker å endre på, så kan du eksperimentere med ulike utseender underveis. 

Bilde

Når teksten er på plass, så er det på tide med det visuelle. Her vil mange ønske å lage en logo og laste den opp – endre eksisterende bilder og lignende. Dette gjør du enkelt ved å gå til uploads og deretter laste opp bildet du ønsker. Fordelen med dette er at bildet lagres i skyen, så du vil ha tilgang til dette så lenge du ønsker uten å måtte laste det opp på nytt. 

Deretter trekker du bare bildet fra uploads til den plasseringen du ønsker. Dersom det allerede er bilder på plass, så vil disse automatisk skiftes ut. Bildet vil også tilpasse seg størrelsen til det bildet som allerede var på plass.

Steg 5: Last ned 

Canva lagrer automatisk alle design underveis, så du slipper frykten for at arbeidet ditt skal forsvinne. Imidlertid må du laste ned det endelige resultatet dersom du ønsker å bruke det noe sted. Det er først her man merker de begrensningene som en gratis brukerkonto fører med seg. 

Som gratisbruker vil du nemlig ha tilgang til et svært begrenset utvalg filer, samt i liten grad kunne påvirke størrelse og filformat. De formatene du kan velge mellom er .PDF, .JPG og .PNG – men vi anbefaler at du benytter en .PNG fil. Det er dette formatet de fleste sosiale medier godtar, samt sørger for at du holder filstørrelsen så liten som mulig. 

Skal du benytte deg av bevegelse/animasjon vil du selvfølgelig måtte velge .mov filformatet, men dette er kun tilgjengelig for betalende abonnenter hos Canva. Det samme gjelder forsåvidt også videomaler, så du vil slippe denne problemstillingen i gratisbrukeren.

Tips til designet ditt 

Før vi avslutter denne guiden har vi samlet noen gode tips for å gjøre ditt første design så suksessfullt som mulig. 

Unngå lange tekster

Som vi allerede har vært inne på, så er overivrig bruk av tekst en av de vanligste feilene til nye designere. Det er derfor viktig å huske at et banner skal være visuelt, og en A4 side med tekst vil sjeldent være appellerende for besøkende. 

Bruk bilder 

Tilsvarende bør du derfor aktivt bruke bilder. God bruk av bilder kan gjøre et banner til et svært effektivt markedsføringsverktøy. Riktig plassering av produkter, informasjon eller informative bilder kan derfor være svært effektiv bruk av et banner. 

Her kan du se eksempler på hvordan Getfitness.no på kreativt vis har benyttet seg av Canva i bildebruken deres, for de beste romaskinene.

Tilpass størrelse

En feil mange gjør er at de oppretter filer i feil format eller størrelse. Dette vil fort påvirke den visuelle presentasjoner av banneret ditt, og kan i verste fall sørge for at noe ikke fremvises slik du har til hensikt. Vi anbefaler derfor at du alltid passer på at valgt størrelse er riktig for den plattformen designet skal brukes på. 

Oppsummering – lage banner

Et godt banner på dine sosiale profiler kan være et nyttig verktøy for både annonsering og presentasjon av ulike produkter. Imidlertid er det mange som tror dette krever en profesjonell designer, noe det heldigvis ikke gjør. I denne guiden har vi derfor illustrert hvordan du kan lage et stilig banner ved hjelp av enkle verktøy hos Canva. 

Det er verdt å merke seg at du kan lage et banner uten betalt abonnement hos Canva, men om du ønsker å bruke det på flere steder vil prosessen bli langt enklere med et abonnement. Du vil blant annet få tilgang til et større utvalg filformater og størrelser. 

Interessert i mer? Les også vår guide om hvordan du kan lage en brosjyre.

Ofte stilte spørsmål om å lage banner

Hvilke elementer bør man vurdere når man skal lage et banner?

Når man skal lage et banner, bør man vurdere elementer som layout, farger, typografi, bilder eller grafikk, og en klar og tydelig handlingsoppfordring (CTA) som oppfordrer besøkende til å klikke på banneret.

Hvilke verktøy og plattformer kan man bruke for å lage bannere?

Basert på artikkelen fra EnkelBedrift, inkluderer noen populære verktøy og plattformer for å lage bannere Canva, Bannersnack, Crello, Adobe Spark og Fotor.

Hvilke filformater kan brukes for bannere?

Bannere kan lagres i forskjellige filformater, avhengig av behov og bruk. Vanlige filformater for bannere inkluderer JPEG, PNG og GIF. GIF-formatet kan brukes for animerte bannere, mens JPEG og PNG er bedre egnet for statiske bannere.

Hva er noen tips for å lage effektive og iøynefallende bannere?

For å lage effektive og iøynefallende bannere, bør man fokusere på et klart og tydelig budskap, bruke kontrastfarger og enkle designelementer, velge lesbar og passende skrifttype, og inkludere visuelt engasjerende bilder eller grafikk for å styrke budskapet.