Når du starter en bedrift er det viktig å etablere merkevaren din så tidlig som mulig. Da er det viktig å få på plass en logo, slik at kundene kjenner igjen selskapet ditt. Dette gjelder uansett om du har et lite enkeltpersonforetak eller skal starte en virksomhet med flere ansatte fra første øyeblikk. En god logo vil bidra til å skille deg fra konkurrentene, samt gi bedriften en profesjonell fremtoning.
Imidlertid er det mange kostnader knyttet til oppstarten av en virksomhet, så mange mangler et budsjett for en kostbar grafisk designer. Da kan det være greit å vite at det finnes gode verktøy som på nett som gjør det kostnadseffektivt å lage logoen stilfull. Nå som vi allerede er inne på temaet, er det nettopp dette vi skal se nærmere på i denne guiden. Vi skal nemlig se på hvordan du kan lage en profesjonell logo med det nettbaserte design verktøyet Canva.
ANTALL BRUKERE
75 millioner
GRATIS PLAN
Ja
PRIS FRA
$12,99/måned
Totalscore
Fordeler
-
Ekstremt lett å designe uten å være designer
-
Veldig god funksjonalitet
-
Veldig mange gode maler
-
Mange gode integrasjoner
Ulemper
-
Ingen muligheter for å dele skjerm
-
Kan ikke se musepekeren til de andre på teamet
Er du klar for å lage din første logo i Canva? Les vår guide om alt du bør vite om å lage din første logo.
Hva er Canva?
Før vi hopper inn i det mer teknisk kan det være greit å avklare hva Canva er. Dette er et nettbasert dra-og-slipp verktøy som lar deg utforme ulike design i nettleseren din. Vi kan egentlig sammenligne Canva med en mer nybegynnervennlig versjon av PhotoShop, så her setter kun fantasien grenser. Den store forskjellen på Canva og Photoshop er at Canva er utviklet for deg som ikke er en profesjonell designer, men ønsker profesjonelle resultater.
Canva er nemlig langt mer enn bare et verktøy, det er også et samfunn som deler maler med hverandre. Dette betyr at profesjonelle designere kan lage templates for Canva, som du deretter kan laste ned og tilpasse slik du ønsker. I dag finnes det flere tusen ulike maler å jobbe med, så her kan du virkelig skape alt fra en stilig logo, til brosjyrer, bannere og plakater.
Dette bør du tenke på før du skal lage logo
En feil mange gjør når de skal lage sin første logo, er at de bruker ferdige maler – og på den måten lager en logos som ikke er unik. Det finnes en rekke gode muligheter på Canva, men når du først skal lage din egen logo, er det viktig at du derfor gjør den til noe eget. Dersom du bare velger en template og skriver navnet ditt, vil dette fort gjenspeile seg i virksomheten din. Da sitter du igjen med en logo som ikke gir identitet til selskapet, men som heller får det til å virke uprofesjonelt.
Du bør derfor ta deg god tid til å planlegge logoen, og gjerne avklare på forhånd hva du egentlig ønsker at logoen skal representere. Det er jo nettopp dette en logo gjør, den representerer virksomheten din. Derfor er det en del punkter du bør tenke på får du setter igjen, slik som:
- Farger i logoen
- Om den skal være ren tekst eller ha et ikon
- Hva skal være avbildet på logoen
- Om du skal ha med motto eller ikke
- Skal den være abstrakt eller klassisk
Når du har tenkt gjennom disse punktene vil det være lettere å sette i gang, da du allerede har en formening om hva du er ute etter. Før vi går videre til selve utformingen av logoen i Canva, skal vi se nærmere på noen flere punkter om hvordan du lager en profesjonell logo.
Hva skal logoen din representere?
Det første du bør avklare er hva du ønsker at logoen din skal representere for virksomheten. En logo er nemlig noe av det første en forbruker vil legge merke til, så her bør du ha en klar formening om hva denne skal bety for virksomheten din. Skal du ha en rek tekst logo som bare viser frem navnet til virksomheten på fakturaer, eller skal du lage en gjenkjennelig logo som skal pryde produkter og nettsider? En god logo kan fort bli et viktig verktøy for bedriften din, så vi anbefaler at du tenker godt gjennom dette før du går videre.
Pass på at den er unik
Det er ingen tvil om at det finnes en rekke fantastiske logoer der ute, men du bør passe deg for å kopiere for mye. Først og fremst kan det by på juridiske utfordringer i fremtiden, men forbrukere er heller ikke spesielt fan av kopierte logoer. Du bør derfor sørge for at det designet du ender opp med er unikt, og at det representerer DIN bedrift – ikke naboen sin. Nå som vi vet litt mer om hva en logo bør være, er det på tide å lære hvordan man lager en.
Lag en logo med Canva
Fordelen med Canva er at du kan lage profesjonelle design, helt uten at du må kunne avanserte verktøy fra før. Canva er svært brukervennlig og du vil raskt finne frem til de korrekte målene ved hjelp av ulike templates. Vi skal derfor se hvordan du kan lage din egen logo gjennom fem enkle steg med Canva.
1. Velg template
Det første du bør gjøre når du har logget inn på Canva er å velge Logo maker. Du vil da åpne et arbeidsark med størrelsen 500 x 500 px, en godt egnet størrelse for å lage logo. I den venstre menyen kan du bla gjennom en rekke ulike ferdige maler, eller du kan fortsette med ditt blanke ark. Et godt utgangspunkt for inspirasjon er å velge den bransjen du sikter mot, og deretter se på de ulike malene som dukker opp. Du kan fritt velge om du vil tilpasse en av disse til eget bruk, eller bare bruke de som inspirasjon og lage noe eget.
2. Tilpass fargene til merkevaren din
Som vi var inne på tidligere bør du ha tenkt gjennom hvilken fargepalett du skal bruke for merkevaren din. Når du har kommet frem til et ønsket design og gjort de nødvendige endringene, vil det derfor være tid for å endre farger til den kombinasjonen du ønsker. Du velger enkelt farger ved hjelp av farge boksen øverst på arbeidslinjen din. Husk at du kan skifte farge på tekst, elementer og ikoner akkurat slik du ønsker.
3. Velg font
Mange maler kommer med en forhåndsvalgt font, men du kan endre dette slik du selv vil. Bare marker den teksten du ønsker å endre og velg hvilken font under text. En annen font kan gi et helt nytt inntrykk av logoen, så her kan det være nyttig å eksperimentere litt. Selv om du kan bruke så mange ulike fonter du ønsker, anbefaler vi at du holder det til maks to ulike i en logo. Dette vil unngå at logoen ser rotete og uprofesjonell ut.
4. Tilpass ikon og tekst
Selv om det kan være lurt å ikke gjøre for mange endringer på logoen din, kan du forsøke å flytte på ikoner, tilpasse størrelse og gjøre andre små endringer. Dette gjør du enkelt ved å klikke på det aktuelle ikoner og bruke musepekeren til å flytte eller tilpasse størrelsen. Du kan også skifte ut ikonet fra malen ved å velge elements i menyen til venstre.
5. Lag de nødvendige filene og størrelsene
Når du er fornøyd med resultatet, er det på tide å realisere logoen din. Her anbefaler vi at du lager alle filformatene du kan forvente å trenge fremover. Du bør blant annet ha en farge og en svart/hvit versjon av logoen, samt jpg, png, pdf og vektorfil. Den letteste måten å gjøre dette på er ved å bruke duplicate øverst på skjermen din. Da vil du lage en kopi av logoen som du deretter kan tilpasse.
Når bør du bruke Canva?
Det er ingen tvil om at Canva er et godt verktøy, men det betyr ikke at det passer for alle. Canva er utmerket for deg som trenger en enkel og rask logo, men som ikke har budsjettet til å hyre en profesjonell designer. Imidlertid er det greit å merke seg at logoene som kommer ut av Canva er relativt basic, så de passer best for små virksomheter i oppstartsfasen.
Har du derimot et større budsjett eller en stor virksomhet, vil vi på det sterkeste anbefale at du hyrer inn et byrå eller en designer. Vi har selv testet Canva og endte opp med en helt grei logo for prosjektet vårt på bare noen timer. En annen fordel med Canva er at du har et abonnement, noe som betyr at du kan komme tilbake, gjøre endringer eller lage annet materiell med logoen din i det samme verktøyet.
Du kan blant annet lage maler for Powerpoint presentasjoner, brosjyrer, plakater, skilt og mye mer ved hjelp av de ulike malene du finner i Canva. Det finnes også en rekke ulike veiledning for hvordan man bruker Canva, så her kan du raskt komme i gang uten å måtte studere design i årevis. Skap den logoen virksomheten din trenger og la det styrke merkevaren deres. Du kan alltid hyre inn en profesjonell designer på et senere tidspunkt og gi logoen en liten ‘makeover’ når budsjettet tillater nettopp dette.
Ofte stilte spørsmål om å lage logo
Hvilke elementer bør man vurdere når man skal lage en logo?
Når man skal lage en logo, bør man vurdere elementer som form, farge, skrifttype og symboler. Det er viktig å lage en logo som er enkel, lett gjenkjennelig, og som reflekterer bedriftens verdi, målgruppe og bransje.
Hvilke verktøy og plattformer kan man bruke for å lage en logo?
Basert på artikkelen fra EnkelBedrift, inkluderer noen populære verktøy og plattformer for å lage en logo Adobe Illustrator, Canva, Logomakr, Hatchful (Shopify), og Logojoy.
Hva er noen tips for å lage en effektiv og profesjonell logo?
For å lage en effektiv og profesjonell logo, bør man fokusere på enkelhet, gjenkjennelighet, fleksibilitet (skalerbarhet og lesbarhet i ulike størrelser og på ulike flater) og originalitet. Det kan også være lurt å teste logoen på forskjellige flater og i ulike situasjoner for å sikre at den fungerer godt.
Bør man engasjere en profesjonell designer for å lage en logo?
Det avhenger av budsjettet og behovene til bedriften. En profesjonell designer kan tilby ekspertise og skape en unik og skreddersydd logo. Men hvis budsjettet er begrenset, kan man også benytte seg av verktøy og plattformer som nevnt i artikkelen for å lage en egen logo. Det viktigste er å lage en logo som fungerer godt for bedriften og dens målgruppe.