Nettside bedrift: 7 gode tips for alle bedriftsnettsider

Nettside bedrift

Uansett om du er frilanser, selvstendig næringsdrivende eller har en SME bedrift, vil du ha behov for å lage hjemmeside. Dagene der en annonse i telefonopplysningen eller lokalavisen brakte inn kundene er for lengst over, og en nettside har derfor blitt en av de viktigste verktøyene bedriften din besitter. Da er det viktig at du har en hjemmeside som er tiltalende for kunder, har de nødvendige funksjonaliteten og ikke minst representerer bedriften din.

Derfor har vi samlet 7 gode tips for deg som skal lage egen hjemmeside, eller oppgradere den bedriften allerede har. For å gjøre det så enkelt som mulig, starter vi med det essensielle og beveger oss videre til design og andre nyttige tips du bør kjenne til.

1. Skaff et godt domene

Det første du vil trenge for å lage hjemmeside er et godt domene. Dette gjelder spesielt for små bedrifter, hvor en hjemmeside kan bli en viktig plattform for markedsføring og synlighet. Husk at ditt domene vil være det første potensielle kunder møter, så du bør derfor ta deg god tid til å finne et godt domene. For å gjøre det enklere har vi samlet noen nyttige tips for hvordan du kommer opp med et godt domene.

  • Det enkle er ofte det beste – Husk at en kunde skal kunne skrive inn domenenavnet ditt i nettleseren. Forsøk derfor å velge noe som er enkelt og naturlig.
  • Så kort som mulig – Desto lenger domene du har, desto større er faren for at noen skriver det feil. Forsøk å holde URL-en så kort som mulig slik at det er enkelt å besøke din nettside.
  • Bruk riktig extension – I dag kan man velge mellom et bredt utvalg extensions, men vi anbefaler alltid at man går for .com eller .no i valg av domenenavn. Det eneste unntaket er dersom en annen extension er mer korrekt, slik som .kommune, .gov, .edu eller lignende for ulike organisasjoner.
  • Aldri bruk tall og bindestreker – Du bør etter beste evne unngå å bruke både tall og bindestreker i en URL med mindre dette er en viktig del av merkevaren din. Slike komplikasjoner kan gjøre en URL vanskelig å uttale, og dermed vanskelig å huske.
  • Bruk et bredt begrep – De fleste bedrifter vil bruke et bedriftsnavn eller lignende som sin URL. Her anbefaler vi at du unngår spesifikke adresser som kan skape begrensninger i fremtiden.
  • Make it catchy – Ingenting er bedre enn et domene man husker fordi det er catchy.
  • Gjør de nødvendige undersøkelsene – Før du velger et domene bør du alltid gjennomføre noen undersøkelser. Forsikre deg om at ingen bruker et tilsvarende domenenavn, samt se hva slags sider som dukker opp i et Google søk.
  • Tenk på SEO – Dersom du har muligheten til det, sørg for at din URL er så SEO vennlig som mulig. Dette vil gjøre markedsføring enklere når du skal lage innhold i fremtiden.

2. Vær kresen når du velger webhotell

Når du har kommet opp med et domenenavn er det på tide å finne hosting eller et webhotell din hjemmesiden din. Dette tjenester hvor du knytter din URL til en server, og på denne serveren vil selve nettsiden din ligge lagret. Derfor er det viktig at du er kresen i valg av webhotell, og ikke bare lar pris avgjøre hvem du velger.

Husk at kvaliteten på ditt webhotell vil avgjøre hvordan en nettside presterer, noe som betyr at en dårlig leverandør av hosting, vil gjerne resultere i trege eller utilgjengelige nettsider. Når dette er sagt kan du gjerne velge mellom noen ulike alternativer som vil påvirke hvilke kostnader din hjemmeside påtar seg. De vanligste typene hosting kan du finne nedenfor.

  • Delt server – Dette er det billigste alternativet, men er sjeldent en god idé dersom du ønsker gode servere. En delt server betyr at du deler serveren og dens ytelse med andre kunder hos en hostingleverandør. Dette kan gjerne resultere i tregere systemer og dermed en dårligere opplevelse for dine kunder. En slik løsning koster gjerne så lite som 15-20,- i måneden.
  • Dedikert server – En dedikert server betyr at du har din egen server dedikert til din hjemmeside. Dette er et kostbart alternativ for små bedrifter, men vil uten tvil være det mest optimale. Vi anbefaler dette dersom bedriften din tilbyr digitale tjenester eller produkter, noe som krever at man har 100% kontroll og ytelse på sine hjemmesider. Løsninger for dedikerte servere kan fort koste fra 750-20.000,- per måned avhengig av tekniske krav og størrelse.
  • Virtuell Privat Server (VPS) – Dette er en god kombinasjon av de to løsningene vi nevnte ovenfor. En VPS er en server som er modifisert til å fungere som flere maskiner. Dette betyr at den kan tilby kostnader nærmere en delt server, men fortsatt har sikkerhet og ytelse som en dedikert server. Slike løsninger kan være et godt utgangspunkt for små- og mellomstore bedrifter, og koster gjerne ikke mer enn 200-400,- i måneden.

Utover dette vil det være viktig å ta høyde for hvordan kundeservice en hosting leverandør tilbyr. Her anbefaler vi at man har muligheten for både telefon og chat, slik at man er sikret alternativer når det virkelig haster. Helt til slutt vil et brukervennlig kontrollpanel være viktig. Sørg for at de tilbyr en løsning som bedriften har kunnskap til å bruke, slik at du slipper hyre inn en profesjonell hver gang dere skal gjøre mindre endringer.

3. Installer et solid CMS system

Når du har en hjemmeside vil du trenge et Content management system eller CMS som det ofte er forkortet til. Dette er en plattform som gjør det mulig å lage, redigere og tilpasse innholdet på nettsiden din. Her bør du velge et system som er godt egnet for din bruk, slik at dere kan endre tekst og bilder uten behov for bistand.

Nedenfor finner du noen av de mest populære CMS alternativene:

Wix

PRØVEPERIODE

14 dager

GRATIS PLAN

Yes

PRIS FRA

$4,5/måned

Først på listen har vi Wix. Dette er den enkleste plattformen for å lage hjemmesider, men du kan fortsatt enkelt lage en profesjonell hjemmeside. Imidlertid er funksjonaliteten til Wix relativt begrenset sammenlignet med større CMS plattformer som WordPress og Webnode. Når det er sagt, kan Wix tilby en utmerket plattform for deg som skal lage din egen hjemmeside for første gang, eller bare ønsker en enkel plattform å promotere innhold på.

Webnode

Webnode er en enkel nettsidebygger som gjør det mulig å lage egne hjemmesider helt uten behov for å kunne kode eller design. Du benytter de praktiske dra-og-slipp funksjonalitetene som plattformen tilbyr, og kan på den måten raskt lage hjemmesiden slik du ønsker. Webnode kan ofte være et godt CMS alternativ for bedrifter som ønsker friheten til å promotere egne produkter og tjenester, uten behov for en profesjonell nettdesigner.

WordPress

WordPress er det mest brukte CMS systemet i verden og brukes i dag på mer enn 450 millioner nettsider. Den høye populariteten skyldes at plattformen er svært enkel å lage hjemmeside med, men dette har også ført til at mange tilbyr tjenester skreddersydd for WordPress. Du kan velge å bruke maler og utvidelser for nettsider allerede tilgjengelig i WordPress marketplace, eller du kan finne en utvikler som enkelt kan lage det du har behov for på din nye hjemmeside.

Weebly

Weebly er et amerikansk hosting selskap som tilbyr enkel dra-og-slipp utforming av nettsider til sine kunder. Dette betyr at du kan lage stilige nettsider med mulighet for live-redigering, helt uten å kunne kode eller design. Hjemmesiden oppretter du enkelt ved hjelp av Weebly sine systemer, og kan integreres med ulike tjenester på plattformen.

Squarespace

Uansett om du er en frilanser som ønsker å vise frem din egen portefølje på en hjemmeside, eller skal lansere din første nettbutikk – vil Squarespace være et godt alternativ. Denne plattformen har fokusert på høy kvalitet, profesjonelt design og bred funksjonalitet. Dette har gjort at mange foretrekker Squarespace fremfor rimeligere alternativer som Wix når de skal lage nye hjemmeside.

4. Velg en god plattform for e-handel

Dersom du har til hensikt å lansere en nettbutikk på hjemmesiden din vil det være viktig å ha en god plattform i bunn. Da anbefaler vi sjeldent at man benytter seg av gratistjenester som blant annet ulike hosting leverandører tilbyr, men heller at man velger en bedrift som har spesialisert seg på nettopp nettbutikk. Det er alltid mye å tenke på når man skal integrere en nettbutikk på hjemmesiden, så her har vi funnet frem til noen av de mest pålitelige plattformene.

Wix

Også her plasserer vi Wix øverst på listen. Wix har en veldig god plattform for de som ønsker å starte sin første nettbutikk. Man finner enkelt all funksjonalitet man behøver, og de har også lave transaksjonsgebyr.

WooCommerce

WooCommerce er en av de mest populære, og brukte løsningene for deg som skal selge noe på nett. Mye av dette skyldes at plattformen på lik linje med WordPress, kan tilby et bredt spekter utvidelser og funksjonaliteter for hjemmesiden din. Det er også svært enkelt å selge produkter og tjenester gjennom WooCommerce, ettersom de har integrering på tvers av en rekke ulike plattformer.

Shopify

En annen populær plattform for nettbutikker er Shopify. Dette er en skybasert løsning, men den kan fortsatt integreres mot en rekke ulike plattformer, inkludert WordPress. Du vil ikke finne en utvidelse av Shopify slik som WooCommerce, men du kan bruke ulike plugins til å opprette integrasjon mellom WordPress og Shopify.

Squarespace

Squarespace tilbyr en egen versjon av tjenesten sin som inkluderer løsninger for nettbutikk. Dette betyr at du kan bruke den samme tjenesten for både å lage nettside bedrift og nettbutikk. En slik kombinasjon er spesielt godt egnet som nettside for liten bedrift, da du gjerne vil bruke mindre penger på utviklingen.

5. Bruk tid på SEO for nettsiden din

Når du har laget en nettside vil mange anta at den krevende jobben er over, men du har i praksis bare begynt. Det hjelper nemlig lite å flotte hjemmesider dersom ingen finner frem til den – det blir litt som å ha en butikk, men ikke fortelle noen når den er åpen. Om du er heldig vil noen en dag dukke opp, men det er alltid bedre å tiltrekke seg kunder selv. Det er her digital markedsføring og SEO kommer inn i bildet. Ønsker du kunder på hjemmesiden din bør du legge flere strategier og analysere SEO, samt klekke ut en plan for hvordan siden din kan bli så synlig som mulig på nett.

6. Lag en innholdsplan

En nettside uten innhold blir som en butikk med tomme hyller. Her trår mange små bedrifter feil ved at de ikke fokuserer nok på godt innhold på nettsiden sin. Vi anbefaler at man lager en god innholdsplan som matcher med SEO strategien deres. Våre erfaringer med digital markedsføring viser at det er en klar sammenheng mellom godt innhold og SEO. Kunder vil også sette pris på innhold av høy kvalitet, noe som kan gjøre at nye kunder oppdager nettsiden på jakt etter innhold. Å lage et nyhetsbrev som gjør det mulig å dele innhold på e-post vil heller ikke være noen dårlig idé.

7. Implementer en god vedlikeholdsplan for din nettside

Når du har en nettside vil det være viktig å ha gode planer for hvordan ulike sider skal vedlikeholdes. Dette inkluderer å holde bilder og innhold oppdatert, men også at design på nettsiden blir utviklet jevnlig. En feil mange SME bedrifter gjør er at de lar en nettside ligge online, uten at de gjør noe mer med den. Dette vil ikke bare gjøre at Google oppfatter nettsiden som dårligere, men de vil også dytte nye hjemmesider høyere enn våre i søkeresultatet.

Derfor er det viktig at man legger en god plan for hvordan alt av innhold, utvidelser, nye bilder og artikler skal oppdateres så ofte som mulig. Da mener vi ikke at du trenger lansere nye sider hver uke, men sørg for at innhold forblir relevant, sørge for at sider er oppdatert på backend og at SEO strategien gir resultater i Google. Det er også mulig å outsource denne jobben til andre dersom man føler at dette er enklere.

Oppsummering av nettside bedrift

Når du skal lage nettside for bedrift er det viktig å ha gode planer for hva man trenger. Du vil også tjene på å søke hjelp med nettside for bedrift dersom dine egne kunnskaper ikke er tilstrekkelige. Så trenger du gode planer for hvordan vedlikeholde din nettside, samt klare mål for både SEO og innhold. I denne artikkelen har vi derfor samlet syv gode tips som vil gjøre det enklere å lansere ny nettside bedrift i dag.