Responsiv nettside: Hvorfor er det så ekstremt viktig?

responsiv nettside

Selv om det er mange kriterier som påvirker suksessen til nettsiden din, så er det noen som er viktigere enn andre. Her kommer en responsiv nettside inn som et punkt mange dessverre glemmer. Vi skal derfor se nærmere på hva en responsiv nettside er, samt hvordan du kan skape organisk vekst for nettsiden din med et responsivt design. 

I denne artikkelen vil vi gå nærmere gjennom alt du trenger å vite om en responsiv nettside, samt se på noen verktøy du kan bruke for å lage din egen responsive nettside helt uten koding. Det kan nemlig høres vanskelig ut, men det å lage en responsiv nettside er langt enklere enn det mange tror. Les videre, så lærer vi deg alt du trenger å vite om å lage en responsiv nettside. 

Hva menes med responsivt design?

Det første vi må avklare er, hva er egentlig et responsivt design? Nøkkelordet her er responsivt – og det er enkelt forklart en nettside som er designet for å tilpasse seg ulike enheter og skjermer. Da snakker vi spesielt om mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner, noe som i økende grad står for trafikken på en rekke nettsider. 

Et responsivt design betyr enkelt forklart at nettsiden tilpasser seg den skjermen du benytter deg, samt at den ser attraktiv ut og alle funksjonaliteter fungerer som de skal. Vi har alle vært borti en nettside som ikke tilpasser seg eksempelvis smarttelefonen, noe som ofte fører til komplisert navigasjon eller at dimensjonene blir helt feil. I mange tilfeller vil dette føre til at man hopper videre til en annen nettside som er enklere å bruke. 

Heldigvis finnes det to enkle måter du kan oppnå en responsiv nettside på, og det er nettopp disse vi skal se nærmere på nå. De to måtene du kan få en responsiv nettside på er: 


  • En frittstående nettside – Du har kanskje besøkt en nettside fra din mobiltelefon, men opplevd å bli videresendt til en annen URL? Dette betyr gjerne at selskapet har en frittstående nettside som er spesielt utviklet for mobilbrukere. I praksis betyr dette at den ikke bruker den samme koden som nettleser-varianten for desktop. Den vanligste måten du kan se dette på er ved at du videresendes til en URL som ser slik ut m.enkelbedrift.no eller mobile.enkelbedrift.no. 

  • Et responsivt design – Den andre muligheten din er å bruke et responsivt design for nettsiden din. Dette betyr at nettsiden selv tilpasser seg den enheten du benytter – uten at du trenger bruke frittstående nettsider. Denne løsningen er uten tvil den letteste, men da er det viktig at du velger riktig i begynnelsen. Spesielt om du benytter deg av en nettsidebygger vil det være viktig å velge et responsivt design, så du slipper å bygge nettsiden på nytt for å oppfylle dette kravet senere. Heldigvis finnes det hundrevis av maler som er responsive i dag, så det bør ikke være noen stor utfordring. 

For deg som skal bygge din første nettside anbefaler vi absolutt å bruke en nettsidebygger med en ferdig mal for responsiv nettside. Dette vil spare deg for betydelig etterarbeid, men vil også gjøre at du enklere kan sette opp en profesjonell nettside. Ved å bruke en ferdig mal slipper du bruke tid på å lære seg koding, URL-er og ulike DNS løsninger som fort kan bli svært tekniske. Ikke minst er dette en langt mer kostnadseffektiv løsning enn å ha et profesjonelt byrå kode to ulike nettsider for virksomheten din. 

Hvorfor er det viktig med responsivt design?

Et spørsmål som ofte dukker opp er: er det virkelig så viktig å ha en responsiv nettside? Vel, det spørs helt på hvilken hensikt du har med nettsiden din. Dersom du bare ønsker å ha en nettside for å være på nett, så nei, da er det ikke så viktig. Ønsker du derimot å tiltrekke deg kunder eller få trafikk til nettsiden din, ja da er det helt essensielt at siden din er responsiv. 

Allerede i 2016 overtok mobilbrukere stasjonære brukere for første gang, og dette er ikke en trend vi forventer at vil snu med det første. Dette skyldes blant annet at nettbrett og smarttelefoner blir stadig mer avansert, men også at forbrukere i økende grad foretrekker å finne informasjon på farta. I 2019 publiserte Google interne tall som estimerte at 61% av søkene gjort med selskapets søkemotor kom fra mobilbrukere. 

Dette har ført til at Google i langt større grad vurderer mobilvennligheten til en nettside før de plasserer den i søkeresultatet sitt. På denne måten kan vi derfor si at det er en direkte sammenheng mellom responsivt design og hvilken plassering siden din får hos Google. Du kan derfor se på mobiloptimalisering og responsivt design som en investering som langsiktig vil belønnes med bedre resultater på Google. 

Unngå avansert design

En feil mange gjør når de skal lage nettsiden sin, er at de går for svært avanserte layouts på designet sitt. Dette kan kanskje se bra ut i nettleseren på en stor skjerm, men som vi var inne på – husk at det meste av trafikken din ikke kommer fra en stor skjerm. Vår klare anbefaling er derfor at du bør unngå kompliserte elementer på nøkkelfunksjoner som bilder, tekst og navigasjon. Forsøk heller å gjøre det så enkelt som mulig, slik at den gjennomsnittlige brukeren får en god opplevelse. Du bør derfor planlegge ditt nettsideoppsett på en slik måte at det er like enkelt å navigere på mobil- og nettbrett, som det er i nettleseren på PC-en din. 

Dette kjennetegner et responsivt design

Vi har allerede vært innom bruken av ferdige maler med responsivt design, men det er noen elementer du bør kjenne til når du planlegger designet ditt. Det er nemlig evnen til å automatisk tilpasse seg i henhold til enheten man får besøk fra som kjennetegner et responsivt design. Dette betyr imidlertid at det er langt mer enn bare nettside oppsettet som bør tilpasse seg, og dette skal vi ta en nærmere titt på nå. 

Du bør også forsikre deg om at oppløsningen på de ulike elementene automatisk tilpasser seg den enheten en bruker benytter seg av. Da snakker vi om alt fra menylinjen din som bør endres til en dropdown (burger-meny), bilder som tilpasses i størrelse og ikke minst tekst som er lett leselig på ulike skjermer.

Et godt tips her kan derfor være at man designer nettsider med fokus på mobile brukere, fremfor nettleseren. I de fleste tilfeller er det enkelt å navigere seg på en stor skjerm på desktop, mens de fleste utfordringer dukker opp hos mobile brukere. Med andre ord kan det være lønnsomt å sikre en god nettside for denne gruppen, for deretter å rette eventuelle feil som dukker opp på nettleseren. 

Hvordan kan man få en responsiv nettside?

Det finnes en rekke ulike måter å få en responsiv nettside, men vi skal fokusere på de to mest brukervennlige metodene. Du kan selvfølgelig velge å kode nettsiden selv dersom du har gode kunnskaper om dette, men i de fleste tilfeller vil koding være utenfor rekkevidde. Våre alternativer krever derfor ingen forkunnskaper om koding, noe som betyr at du enkelt kan lansere din første nettside med et stilig responsivt design. 

Bruk en nettsidebygger

Den løsningen vi anbefaler for de aller fleste som skal lage sin første nettside, er å bruke en nettsidebygger. Dette er enkle verktøy som gjør det mulig å lage profesjonelle nettsider uten at man trenger kunnskap om koding. Vi har laget en egen guide om det vi mener er de beste nettsidebyggerne, så om dette er aktuelt kan du lære mer ved å lese denne. Fordelen med en slik løsning er at du kan bruke enkle dra-og-slipp verktøy for å lage en nettside med et profesjonelt resultat. Dette betyr oftest at du kan ha en fullt responsiv nettside klar på bare noen få timer, med svært lave kostnader og overhead. 

Bruk WordPress for å lage nettside

Et annet populært verktøy for de som skal lage sin egen nettside er WordPress, men denne løsningen er mer teknisk krevende. Du kan riktignok finne en rekke ferdige maler, men du må fortsatt installere et CMS, selv gjøre ulike innstillinger – og ikke minst sørge for hosting. Det kan derfor være en mer tidkrevende løsning med brattere læringskurve, men dersom du har til hensikt å lansere flere nettsider, så vil WordPress absolutt være et godt alternativ. 

Oppsummering

Allerede i 2019 estimerte Google at over halvparten av trafikken på deres søkemotor kom fra brukere på mobil- og nettbrett. Dette har gjort at en responsiv nettside nå er helt essensielt for deg som ønsker best mulig ytelse. Heldigvis trenger det ikke være vanskelig eller kostbart å lage en responsiv nettside, slik vi har sett nærmere på i denne artikkelen.

Vår klare anbefaling er at man utforsker en nettsidebygger, men du kan også bruke populære plattformer som WordPress dersom du foretrekker dette. Fordelen med begge deler er at du kan velge ferdige maler som allerede er mobiloptimalisert, noe som fører til at nettsiden din er klar for mobilbrukere fra første øyeblikk. Helt til slutt anbefaler vi at man retter fokuset mot mobilbrukere, slik at nettsiden får et godt egnet design for nettopp små skjermer.