SEO analyse: En komplett guide for nybegynnere (2022)

Søkemotoroptimalisering (SEO) høres kanskje komplisert ut, men kort fortalt handler det om å gjøre nettsiden din så søkemotorvennlig som mulig. Dette betyr at du lager innhold som gjør den mer synlig, og dermed også havner høyere opp i søkeresultatet. Imidlertid trenger man et utgangspunkt før man kan ta fatt på sin SEO strategi, og her kommer SEO analyse inn i bildet. 

I denne guiden skal vi derfor ta deg gjennom alt du trenger å vite om SEO analyse, så du får det beste utgangspunktet. Klar for å komme i gang med din SEO analyse? La oss ta en titt på hva du bør vite! 

Hva er en SEO analyse?

En SEO analyse har til hensikt å kartlegge hvilke muligheter man kan ta tak i på nettsiden, så den vil oppnå bedre resultater i søkemotoren. Dette handler gjerne om å identifisere feil og mangler som GoogleBot og andre søkemotorer anser som negativt. Imidlertid vil det også bidra til å finne de mest effektive delene av siden din, slik at du kan bygge videre på det som fungerer best. 

Med en SEO analyse kan du dermed finne hvilke aspekter av strategien som fungerer, og hvilke som vil trenge litt justeringer. Typiske feil og mangler som kan dukke opp er ødelagte linker, mangel på mobiloptimalisering, meta og lignende. Hvordan rapporter du utarbeider vil riktignok avhenge av hvilket verktøy du benytter deg av, men de grunnleggende verdiene er ganske like uansett. Dette kommer vi riktignok tilbake til på et senere tidspunkt. 

Hvorfor er SEO analyse så viktig?

Søkemotoroptimalisering er noe som foregår kontinuerlig, og det er derfor viktig å kunne måle dette på en effektiv måte. Her handler det om hvilket innhold på nettsiden din som gjør det bra, hvor man bør legge inn mer ressurser og hva som kanskje er bortkastet tid. I tillegg vil SEO og brukeropplevelsen henge tett sammen, ettersom hastighet, brukervennlig navigasjon og lignende påvirker begge deler.

Kort fortalt er en SEO analyse nødvendig dersom du ønsker å øke din organiske trafikk på nettsiden. Dette fordi du ikke lenger forsøker å gjette deg frem til hva som fungerer, men faktisk kan bruke resultatet av analysen til å gjøre de nødvendige utbedringene. 

On-page vs. off-page SEO

Når vi snakker om SEO er det gjerne henvist til on-page og off-page SEO. Dette handler om hvilke faktorer som påvirker de ulike analysene våre, samt hvilke verdier vi ser på. SEO er nemlig en kompleks kombinasjon av ulike faktorer, så her gjelder det å holde tunga rett i munnen. La oss derfor ta en titt på de ulike typene SEO før vi går nærmere inn på hvordan du kan forbedre disse. 

Hva er on-page SEO?

Som navnet henviser til, så handler on-page SEO om hvordan vi kan optimalisere en bestemt side for bedre prestasjon i søkemotoren. Målet med dette er gjerne å skape mer trafikk til en bestemt side. On-page SEO er den mest tidkrevende delen av SEO, men det er også her vi har de beste mulighetene til å skreddersy innholdet etter egne ønsker. 

Denne delen av SEO handler nemlig om metadata, sidestrukturer, innholdet på nettsiden og HTML koden din. Alle disse punktene er innenfor rekkevidde for bedriften og kan dermed raskt tilpasses den ønskede strategien deres. Kort fortalt handler on-page SEO om å lage nettsider som GoogleBot enkelt forstår hva handler om. 

Dette gjør vi ved hjelp av nøkkelord, gode kildedata, meta og klare strukturer på nettsiden. Nedenfor har vi samlet noen punkter som har betydning for din on-page SEO:

  • Innhold – innholdet på nettsiden din vil ha stor betydning for hvordan søkemotoren indekserer nettsiden din. Her anbefaler vi oftest at man velger “long form” innhold – altså tekster som har en viss størrelse. 
  • Titler – En viktig del av SEO er korrekt bruk av titler. Her bør du bruke H1, H2, H3, H4 osv. i sin respektive rekkefølge. På denne måten kan du knytte innholdet sammen, noe som gjør det enklere for lesere å finne frem til sammenhengen. 
  • Nøkkelord – Nøkkelord, eller keywords som det gjerne omtales som har stor betydning for nettsiden din. Du bør derfor undersøke hvilke nøkkelord som er mest relevante for den bestemte siden og deretter implementere disse organisk i teksten. Her er det viktig at man plasserer nøkkelord på en god måte, og unngår “keyword stuffing” 
  • Bilder – Innhold med bilder har en tendens til å prestere bedre i Google, og du bør derfor sørge for at artiklene inneholder relevante bilder. Husk å optimalisere metadata på bildene slik at de blir korrekt indeksert i søkemotoren for bilder. 

Hva er off-page SEO?

Har du bladd deg ned helt hit, så vil du mest sannsynligvis kunne gjette deg frem til hva off-page SEO handler om. Her snakker vi nemlig om alle faktorer som er utenfor selve siden, og dermed ofte litt mer komplisert å utarbeide en klar strategi for. Denne delen av SEO omhandler intern linking, ekstern linking, link building og henvisninger. 

Dette er gjerne den delen av SEO som krever mest arbeid med eksterne kilder og muligheter. Da snakker vi gjerne om gjesteinnlegg på relevante sider som deretter kan linke til din nettside, bruken av sosiale medier til å øke eksponeringen mot potensielle kunder og lignende. Noen punkter som havner under off-page SEO inkluderer:

  • Backlinks – Eksterne nettsider som henviser til hjemmesiden eller ulike sider på nettsiden din.
  • Sosiale medier – Bruken av sosiale medier for å promotere innholdet ditt i ulike kanaler. Her lønner det seg å finne de mest relevante kanalene for innholdet ditt. 
  • SEM – SEM eller Search Engine Marketing handler om å bruke annonsering i søkemotoren. Dette kan være en viktig del av din off-page SEO, men bør ligge tett inntil SEO strategien din. Bruk relevante annonser på ulike søkeord til å styrke trafikken til ønskede sider. 
  • Gjesteinnlegg – En effektiv måte å skaffe seg backlinks på er ved å tilby gjesteinnlegg på relevante nettsider. Dette betyr i praksis at man tilbyr gratis innhold i bytte mot en link. På denne måten kan du styrke nettsiden din, samt nå ut til et relevant publikum samtidig.
  • Ødelagte linker – En viktig del av det å analysere off-page SEO er forbedring av ødelagte linker. Kanskje noen av sidene dine henviser til en nettside som ikke lenger eksisterer? Dette bør oppdateres slik at man ikke henviser besøkende til linker som resulterer i en 404 feilmelding.

Beste verktøy for SEO analyse

Det finnes en rekke ulike plattformer på nett som tilbyr verktøy for SEO analyse. Imidlertid leverer langt fra alle et godt resultat, og vi har derfor valgt å liste opp det vi anser som de beste verktøyene. Her er det viktig å huske at det kan være store kostnadsforskjeller på de forskjellige, så du bør ta hensyn til budsjett og behov for funksjonalitet før du velger. 

Beste SEO verktøy

  1. Ahrefs – best for små bedrifter eller frilansere med stramt budsjett. 
  2. Semrush – Omfattende SEO verktøy, men kan være litt kostbart
  3. Moz Pro – God for grunnleggende SEO og keyword research
  4. Google Search Console – Praktisk verktøy fra Google som kan gi en god pekepinn for status på nettsiden din. 
  5. Screaming Frog SEO Spider – Enkel crawler som lar deg kontrollere opptil 500 sider helt gratis. Kan gi et godt innblikk i hvilke sider du bør utbedre først. 

Oppsummering

Det er mange faktorer som spiller en rolle når du skal gjøre din første SEO analyse, men det trenger på ingen måte å være vanskelig. I denne guiden har vi derfor tatt deg med gjennom det mest grunnleggende, samt vist deg hvilke ulike typer SEO du bør kjenne til. Vi har også listet opp det vi anser som de beste SEO verktøyene, slik at du kan finne det mest effektive verktøyet for dine behov. 

Avslutningsvis er det viktig å merke seg at SEO på ingen måte er en sprint. God SEO handler om systematisk utbedring av nettsidene dine, men det krever også tålmodighet. Husk at det kan ta tid før du får utbytte av de endringene som blir gjort.