Hvordan starte en nettbutikk: Komplett guide for 2022

lage nettbutikk

Handel på nett har eksplodert de siste årene, og lave inngangskostnader har gjort at mange tør ta sjansen på gründerdrømmen. Imidlertid har det faktum at det åpner tusenvis av nye nettbutikker hvert eneste år, gjort at mange frykter de har kommet for sent til festen. Dette er heldigvis ikke sant, så lenge du starter nettbutikken din med en god plan. 

For å gjøre dette enklere har vi derfor laget en guide som tar for seg det å åpne en nettbutikk i syv enkle steg. Vi kommer til å ta deg med gjennom alt du trenger å vite om å lansere en nettbutikk, fra ulike modeller til beste nettbutikkløsning. 

Målet med denne guiden er å gi deg beste grunnlaget for suksess, samt dele ‘hemmeligheten’ bak en suksessfull nettbutikk. Les videre for å lære hvordan du kan åpne din nettbutikk i syv enkle trinn. 

Hvordan starte nettbutikk – steg for steg

Tidligere kunne man lansere en nettbutikk så lenge man hadde tilgjengelige varer, men nå har konkurransen blitt langt tøffere. Dette betyr ikke nødvendigvis at det er umulig å lansere en suksessfull nettbutikk, men heller at man må legge et best mulig fundament før man lanserer. Vi skal derfor ta deg med gjennom alt du trenger å vite om å lage en nettbutikk, og hva du bør gjøre av undersøkelser i forkant. 

1. Undersøk ulike nettbutikk modeller 

Det første du bør vite om en nettbutikk, er at dette ikke er noe som er gjort over natten. Skal du bygge en suksessfull nettbutikk vil det ta tid, energi og innsats, men resultatet er absolutt verdt det. Før vi kan begynne med utformingen av selve nettbutikken, er det viktig at velger den modellen som passer best til vårt formål. 

En nettbutikk er nemlig ikke en nettbutikk, og det finnes utallige varianter av hvordan man drifter sin bedrift. Nedenfor finner du en oppsummering av de ulike modellene du kan vurdere, samt hva de innebærer. 

Dropshipping/Print on demand – Dersom du har lite plass, eller ikke ønsker å håndtere den fysiske logistikken bak nettbutikken din, vil dette være et godt alternativ. Både dropshipping og print on demand fungerer ved at nettbutikken din tilbyr produkter, men det er produsenten som håndterer pakking og sending av produktet etter at det har blitt kjøpt. Dette er uten tvil det rimeligste alternativet for deg som ønsker å lansere en nettbutikk, men det er også det minst effektive. Leveringstiden på mange dropshipping produkter er svært lang, noe som ofte kan gjøre at kunder får et dårlig inntrykk av butikken din. 

Wholesaling – Ser du derimot for deg å investere et større beløp kan wholesaling være modellen for deg. Dette innebærer at du selv går til innkjøp av store kvantum av et produkt, har egne lager for oppbevaring og håndterer utsendelser selv. Det er gjerne denne modellen mange forbinder med det å drive butikk, men det er uten tvil den løsningen som krever de største investeringene i begynnelsen. Her vil du trenge lagringsplass, eventuelle lagermedarbeidere, samt utstyr for pakking og sending. Imidlertid har du full kontroll på brukeropplevelsen til kunden og kan unngå fordyrende mellomledd. 

Enkelt produkt/affiliate marketing – En modell som har blitt stadig mer populær på nett er sentrert salg. Dette betyr at du kun selger et produkt i nettbutikken din, men til gjengjeld kan fokusere 100% på markedsføringen av dette produktet. Kanskje du har funnet det perfekte produktet som ingen har tenkt på før? Ved å lage en så enkel og fokusert brukeropplevelse kan du strømlinjeforme forsyningskjeden og dermed spare penger. Dette er også et godt grunnlag for å ta i bruk affiliate marketing, der influencere og andre får en provisjon for å promotere produktet ditt. 

2. Finn din niche 

En feil mange gjør når de skal lansere sin nettbutikk, er at de sikter alt for bredt. Det fungerte for Best Buy og Amazon, men ved mindre du har det samme markedsføringsbudsjettet, vil du aldri klare å gjøre en slik butikk lønnsom. Derfor er det viktig at du finner din niche og deretter finner produkter relatert til denne nichen. 

Her bør du velge en niche som er godt konkurransepreget, men som ikke er dominert av noen store merkevarer. Et godt tips i denne prosessen er å finne en niche som har et bredt utvalg nøkkelord, men som også tar seg godt ut når du markedsfører det på sosiale medier. Fordelen med en klar niche er at du kan finne andre butikker som selger relevante produkter, for deretter å opprette samarbeid og crossover marketing. 

3. Finn din målgruppe og marked

Vi har påpekt dette i en rekke artikler, men en klar visjon om hvem som er din målgruppe er helt essensielt når du skal oppnå suksess på nett. I dette tilfellet har vi foreløpig valgt modell og niche, så nå er det på tide å finne målgruppe og produkter. Start med å finne ut hvem du ønsker å selge produktene dine til – eller med andre ord; hvem er nettbutikken din for?

Her hjelper det ikke å si at nettbutikken din er for alle mellom 12 og 67, du må bore dypere ned i hvem du ønsker å ha som målgruppe. Dette munner ut i hvordan du bør bygge opp merkevaren din videre, og gjøre det enklere å finne ut hvor du bør markedsføre produktene dine. Når du har kommet opp med en klar visjon om hvem du ønsker å selge til, er det på tide å finne de beste produktene for denne målgruppen. 

Det kan ofte være lurt å se hvilke produkter som gjør det best hos andre tilbydere, for deretter å skreddersy ditt eget utvalg med fokus på din målgruppe. Husk at det kan være kostbart å gå til innkjøp av nye produkter, så start med noen mindre kvantum og se hvordan det blir tatt imot av markedet. 

4. Registrer din virksomhet og merkevare

Nå begynner planen om en egen nettbutikk virkelig å ta form. Vi har valgt modellen vår, vi har funnet en attraktiv niche, kartlagt målgruppen og funnet produktene vi ønsker å selge. Nå er det på tide å sette opp selve virksomheten din. Men før vi kan gå i gang med papirarbeidet, er det viktig å komme opp med merkevaren vår. Heldigvis vet vi allerede hvem vi ønsker å selge til, så det bør være lettere å danne seg et godt bilde av hva merkevaren vår bør være. Her snakker vi om fargepalett til nettbutikken, men også navn og logo. Før vi går videre er det nemlig noen viktige punkter du må gjennomføre først.

Velg et navn for virksomheten din

For å skille seg fra konkurrentene er det viktig at vi har et godt navn som er relevant for det vi selger. Her er det viktig å huske at navnet på nettbutikken din, og det juridiske navnet på virksomheten din ikke trenger å være identiske. Imidlertid vil det styrke merkevareverdien din dersom de er så like som mulig, slik at kundene kjenner igjen navnet som er assosiert med butikken din. Bruk god tid på valg av navn, for dette vil danne grunnlaget for den videre identiteten til virksomheten din. 

Sett opp selskapet ditt

Når du har navnet klart er det på tide å ta fatt på papirarbeidet. Heldigvis er det relativt enkelt å starte egen bedrift i Norge, så dette bør du få unna ganske enkelt. Alt du trenger er navnet for virksomheten din, hvem som skal eie selskapet og minimum 30.000 kroner i egenkapital. Selv om minimum er satt til 30.000 kr for et Aksjeselskap, anbefaler vi fortsatt en egenkapital på 100.000 kr dersom dere har ressurser til dette. Bankene foretrekker selskaper med høyere egenkapital, så dette kan bidra til enklere finansiering i fremtiden. 

Finn leverandører

En nettbutikk uten produkter vil være lite hensiktsmessig, så nå som vi vet hva vi ønsker og selge til hvem – er det på tide å finne pålitelige leverandører som passer med strategien vår. Her er det viktig å finne leverandører som er godt egnet for langsiktig samarbeid, slik at du slipper bruke tid på erstatning straks nettbutikken din begynner å vokse. 

Lag en logo

For en nettbutikk er den visuelle profilen svært viktig, og hovedpunktet her vil være en god logo. Du bør derfor sette av godt med tid for å utarbeide ulike idéer og forslag frem til dere finner den perfekte logoen. Husk at denne gjerne skal pryde både nettsider og emballasje, så sørg for å lage en logo som kan bygge en sterk merkevare. 

5. Opprett din forretningsplan

Nå begynner virksomheten å ta form, men vi har fortsatt noen løse planer i luften. Derfor er dette et godt tidspunkt å ta et skritt tilbake, og utforme forretningsplanen vår. Her kommer viktige elementer som budsjetter, finansiering og forventede utgifter inn i bildet. Vi skal derfor gå nærmere gjennom noen viktige elementer du bør forsøke å få ned på papiret. 

Økonomistyring

Økonomistyring er et viktig aspekt av alle virksomheter, men er kanskje spesielt viktig for små, nyetablerte virksomheter. Derfor bør du få en klar strategi for hvordan selskapet skal tjene penger, bruke penger og ikke minst sikre lønnsomhet i forretningsplanen din. Dette vil også gjøre det enklere å planlegge utvidelser eller nye produkter ved at du har kontroll på kontantstrømmen din.

Inventar

Om du velger dropshipping eller print on demand vil ikke dette være relevant, men så lenge du skal huse produkter på eget lager vil inventar være en viktig del av nettbutikken din. Her bør du finne gode programmer eller tjenester som gjør det enkelt å vite hvordan beholdningen ser ut, samt hvilke varer som selger og hvilke som blir hyllevarmere. 

6. Lag din nettbutikk (Velg plattform)

Kjenner du det begynne å krible litt i fingrene? Vi har nå fått på plass det meste av formaliteter til virksomheten vår. Dette betyr at vi endelig kan begynne å bygge selve nettbutikken, men også her er det noen valg vi må ta. Du må nemlig velge hvilken nettbutikkløsning du ønsker å gå for. For å gjøre dette valget så enkelt som mulig, har vi trukket frem det vi anser som de tre beste alternativene for deg som skal lansere din første nettbutikk. 

Shopify

8

Totalscore

Shopify

ANTALL BRUKERE

2 millioner

PRØVEPERIODE

14 dager

GRATIS PLAN

Nei

PRIS FRA

$29/måned

8

Totalscore

Fordeler

  • Enkelt å sette opp en nettbutikk

  • Maler som er enkle å tilpasse

  • Fleksible modeller for skalering

  • Rask plattform for multichannel salg

Ulemper

  • Høyere transaksjonsgebyr enn konkurrentene

  • Du må ofte betale for de beste malene

  • Ikke mulig å bruke ekstern hosting

Shopify er en av de mest populære plattformene på nett, og spesielt attraktiv for deg som skal prøve deg på dropshipping eller print on demand. Her får du en svært brukervennlig plattform som gjør det enkelt å designe din egen nettbutikk. Shopify er også svært godt egnet for multichannel salg, noe som betyr at du kan integrere den med markedsføring på både Facebook og Instagram. 

Wix

PRØVEPERIODE

14 dager

GRATIS PLAN

Yes

PRIS FRA

$4,5/måned

8.3

Totalscore

Fordeler

  • Enkel å bruke både for privatpersoner og bedrifter uten hjelp fra en designer

  • Omfattende søkbart hjelpesenter med gode hjelpeartikler

  • Lav pris sammenlignet med andre nettsidebyggere

  • Mange forskjellige maler å velge mellom

Ulemper

  • Begrenset designfrihet

  • Kan fort bli dyrt med plugins hvis nettsiden trenger ekstra funksjoner

  • Nettsider som hostes gjennom Wix lastes noen ganger inn litt langsomt

Ønsker du derimot mer frihet til å utforske ulike design og friheten til å selv styre nettsiden din, vil Wix være et utmerket alternativ til Shopify. Her får du en nettsidebygger med integrert nettbutikk, så du selv kan designe nettsiden din etter ønske. På denne måten kan du lage en stilig nettside som matcher merkevaren din, for deretter å integrere nettbutikk modulen til Wix på siden din. Her får du en rekke muligheter på design og funksjonalitet, så Wix er absolutt et kostnadseffektivt og godt alternativ

BigCommerce

Sist, men ikke minst kan du benytte deg av BigCommerce som nettbutikkløsning for nettsiden din. Dette er en av de største plattformene for multichannel salg, men BigCommerce byr på bedre virkemidler for SEO sammenlignet med Wix og Shopify. BigCommerce er dermed en utmerket plattform for deg som vil starte egen nettbutikk, men vi har hørt en del tilbakemeldinger om at skalerbarheten ikke er optimal. Sammenlignet med både Wix og Shopify har mange rapportert om nettbutikker som blir tregere til å laste etterhvert som de utvider utvalget i nettbutikken sin. 

Ønsker du å lære mer om ulike nettbutikkløsninger har vi skrevet en egen guide på dette. 

7. Markedsfør nettbutikken din

Nå begynner prosjektet vårt virkelig å ta form. Har du kommet hit bør du ha en ferdig merkevare, en forretningsplan og ikke minst en publisert nettbutikk. Da gjenstår det bare å skape trafikk til nettsiden din, men dette kan være vanskeligere enn det høres ut som. Vår klare anbefaling er derfor at du velger en kombinasjon av SEO og SEM. Dette betyr at du kombinerer markedsføringsinnhold med betalte søkemotor annonser som kan skape trafikk til nettsiden din. Disse har en egenskap som forsterker hverandre, så annonsene kan styrke den organiske veksten din over tid. 

Det finnes en rekke ulike måter å markedsføre en nettbutikk på, men vi anbefaler at du starter med sosiale medier og søkemotor annonser. Disse byr på en unik evne til skreddersy målgruppen din, samtidig som det er kostnadseffektive løsninger. De færreste nye virksomheter har et stort markedsføringsbudsjett, å her gjelder det å ta lure valg på hvordan pengene dine skal brukes.