Synlighet på nett: Slik kan du øke trafikken til nettsiden din

En nettside kan være en effektiv måte å eksponere bedriften mot potensielle kunder, men mange opplever det som vanskelig å skape trafikk. Her finnes det en mengde gode og dårlige tips på nett, men det kan være vanskelig å vite hva du bør høre på. For å gjøre det litt enklere har vi samlet noen gode tips for hvordan du kan øke trafikken til nettsiden din på denne siden. Her tar vi utgangspunkt i både organisk og betalt vekst, så her bør det være noen alternativer som passer alle budsjetter. 

Ser du etter gode tips som kan bistå med økt trafikk til nettsiden din, er vi sikre på at noen av disse vil gjøre susen. Du kan også lære mer om nettsider i vårt omfattende utvalg nyttige artikler her

Hvorfor er synlighet på nett viktig?

Tidligere var det nok at bedriften lanserte en nettside og deretter lot den stå. Dessverre har konkurransen om klikk og lesere økt betydelig de siste årene, noe som har resultert i at man må være mer proaktiv for å tiltrekke seg trafikken i dag. Ikke bare har forbrukerne blitt mer bevisste på hva de ser etter, men søkemotorene har også utviklet sine algoritmer ytterligere. Derfor har økt synlighet på nett blitt en kunst i seg selv, men heldigvis finnes det noen løsninger for alle. 

I denne artikkelen har vi derfor valgt å liste opp noen enkle tiltak som vil bidra til å styrke posisjoneringen til nettsiden din. Imidlertid er det viktig å merke seg at dette er noe som tar tid. De færreste vil oppleve enorme resultater de første dagene, men en konsistent SEO-strategi vil gi en langsiktig belønning. Vi anbefaler derfor at man legger en langsiktig plan til grunne og deretter jobber systematisk med å styrke eksponeringen mot de relevante søkeordene man har sett seg ut. 

Gjør det selv eller book et byrå

Når du skal øke trafikken din på nett har du primært to alternativer. Du kan velge å gjøre jobben selv, eller du kan hyre inn et byrå. Når alt kommer til alt er dette gjerne et spørsmål om kostnader, noe som betyr at budsjettet avgjør hvilken løsning som egner seg best. Velger du å gjøre jobben selv vil det ofte være en bratt læringskurve og tidkrevende, men du sparer en del penger. Ønsker du derimot å hyre inn et byrå vil de gjøre store deler eller hele jobben på dine vegne, men det koster en del penger. 

Vår klare oppfordring til SME- bedrifter som ønsker å øke eksponeringen sin på nett er å prøve selv først. Det finnes en rekke gode SEO-verktøy på nett som gjør det mulig å sette seg inn i de ulike kravene til SEO og SEM. Du vil også finne en rekke nyttige ressurser på nettsidene til Ahrefs og SEMrush, så det kan absolutt være et godt utgangspunkt. 

Våre beste tips for økt trafikk

Nedenfor har vi samlet noen av våre beste tips for deg som vil ta noen enkle grep for økt trafikk. De færreste av disse vil kreve omfattende kunnskaper om SEO og SEM, men det kan være greit å ha en generell forståelse for hvordan dette fungerer. Imidlertid faller generell SEO utenfor denne artikkelen sitt fokus, men vi har en egen guide på dette emnet som du finner her. 

Finn relevante nøkkelord

Nøkkelord eller Keywords som mange foretrekker å kalle dem, er en helt nødvendig del av det å skape organisk trafikk. Det er nettopp disse ordene som gjør det mulig for søkemotoren å forstå hva siden din handler om, og deretter plassere den relevant i søkeresultatet. Imidlertid er det mange som vegrer seg for å ta fatt på denne delen da SEO-analyse ofte er oppfattet som svært teknisk. 

Heldigvis trenger det ikke være vanskelig å finne de beste søkeordene dersom du har de riktige verktøyene. Du kan også velge å ansette et SEO byrå, men da bør dere ha et større budsjett på plass for dette. Ønsker du finne frem til de beste løsningene selv, anbefaler vi verktøy som Moz, Ahrefs og SEMrush. Disse lar deg analysere ulike nøkkelord, konkurrenter og trender slik at du kan lage mest mulig relevant innhold på nettsiden din. 

Lag kvalitetsinnhold

De fleste søkemotorer er bygget opp med den hensikt at de skal finne frem til det beste innholdet for brukerne sine. Derfor må du sørge for at det innholdet som legges ut på nettsiden din har en høyest mulig kvalitet. Undersøkelser har faktisk vist at nettsider med blogginnhold skaper 434% mer indekserte nettsider på søkemotoren enn sider som ikke regelmessig legger ut innhold. 

Skriv gjesteinnlegg

Det tar tid å bygge opp organisk trafikk, men gode henvisninger kan hjelpe betydelig. Derfor kan det være lurt å finne frem til relevante nettsider innen din bransje hvor du kan tilby innhold i bytte mot en henvisning. Dette er det vi kaller for gjesteinnlegg, der du bytter en artikkel mot en link. Før du begynner å slenge rundt deg med gjesteinnlegg, anbefaler vi at du gjør gode undersøkelser.

Her vil et verktøy som Ahrefs og Semrush være nyttige. Sjekk hvilken domene autoritet den aktuelle nettsiden har, samt kvaliteten på innholdet. For at det skal være hensiktsmessig å motta en link fra den aktuelle nettsiden må den nemlig være av høy kvalitet. Linker fra dårlige nettsider med lav autoritet kan ha en motsatt effekt og dermed ødelegge for nettsiden vår. 

Bruk sosiale medier aktivt

Bare på Facebook alene er det mer enn 2 milliarder brukere, noe som betyr at potensialet for å treffe potensielle kunder er enormt. Derfor anbefaler vi at man aktivt bruker sosiale medier som en del av strategien deres. Dette vil i seg selv kreve litt undersøkelser, men ved å knytte en potensiell blogg opp mot sosiale medier, kan man raskt få økt eksponering av innholdet. På denne måten sørger man for at nettsiden forblir relevant, men samtidig at det innholdet man har produsert sprer seg mest mulig. For å gjøre det enklere har vi listet opp noen måter sosiale medier kan bistå med økt trafikk:

  • Post innlegg (blogger, e-bøker, infografikk, rapporter og videoer) på tvers av dine sosiale kanaler. 
  • Pass på at man er aktiv og besvarer de henvendelser som dukker opp i sosiale medier. Mange forbrukere bruker dette som sin primære kanal for kontakt. 
  • Lær nytten av relevante hashtags og bruk disse aktivt i innholdet. 
  • Sørg for at de ulike kontoene er oppdatert med det mest relevante fra selskapet
  • Bruk profilbilder og bannere aktivt for å markedsføre bedriften
  • Tag influencere som kan ha interesse av å se/promotere innholdet deres. 
  • Gjør det interessant for følgere å engasjere seg i innholdet deres (gjerne ved å tilby en gode som rabatter og prøver)
  • Henvis til relevant innhold når noen stiller spørsmål 

Bruk annonsering for å oppnå relevant trafikk

En fordel med søkemotorene er såkalt SEM eller search engine marketing. Dette er det de fleste av oss forbinder med annonser plassert i søkeresultatet på eksempelvis Google. Som de fleste vet, kan det ta lang tid før man oppnår organisk trafikk fra søkemotoren. Derfor kan det være attraktivt å plassere relevante sider i søkemotoren ved hjelp av annonser. Vi anbefaler derfor at man bruker en kombinasjon av SEO og SEM når man ønsker å etablere trafikk på nettsiden sin. Disse til vil synkront styrke hverandre underveis, frem til du får en bedre oversikt over hvor de beste plasseringene finnes. 

Bruk nyhetsbrev aktivt

Et virkemiddel som ofte har blitt oversett av nye markedsførere er nettopp nyhetsbrev. Denne muligheten til å sende relevant innhold rett til innboksen hos mottakeren kan vise seg å være uvurderlig. Du bør derfor så tidlig som mulig begynne å samle inn e-postkontoer for nyhetsbrevet deres. Dette betyr riktignok at dere også må begynne å lage et nyhetsbrev, men her er det en hårfin balansere dere bør finne. Det er nemlig en stor forskjell på praktiske nyhetsbrev og spam. Sender du for hyppige utsendelser vil det raskt oppleves som forstyrrende og du vil miste abonnenter. 

Bytt linker

Det finnes en rekke nettsider som ønsker å øke trafikken sin, og dette betyr på en rekke muligheter til å bytte linker. Dette bygger på samme konseptet som gjesteinnlegg, men er hakket enklere. Ved å bytte linker kan dere henvise relevante besøkende til hverandre side, og på den måten styrke trafikken på begge sider. Her gjelder det å finne frem til relevante nettsider som dine besøkende faktisk kan nyttiggjøre seg av. 

Oppsummering

Det kan være mange grunner til at man ønsker å øke trafikken på nettsiden sin, men felles for mange er at de ikke vet hvor man bør begynne. Derfor har vi sett nærmere på noen enkle grep som vil styrke trafikken på nettopp din nettside. Her har vi sett på noen eksempler som krever et markedsføringsbudsjett, men også en del rimelige eller gratis løsninger du kan benytte deg av. Eksempelvis kan det være svært effektivt å tilby gjesteinnlegg mot linker. Dere kan også velge å kjøpe et verktøy som Ahrefs og SEMrush slik at dere kan styrke den organiske trafikken gjennom relevante nøkkelord.