Anmeldelse av Fiken

Driver du en liten bedrift kan regnskap ofte være noe man vegrer seg over. Ikke bare er det mye å sette seg inn i juridisk, men det er også tidkrevende å bokføre på vegne av virksomheten. Heldigvis finnes det et innovativt regnskapssystem på markedet, og det er her Fiken kommer inn i bildet. 

Fiken er et forenklet regnskapssystem som ønsker å gjøre bokføring så lett som mulig. Dette har ført til at løsningen for lengst har blitt populær hos norske bedriftseiere. Vi skal derfor se nærmere på hva Fiken egentlig har å by på, samt hvem dette regnskapssystemet passer for. 

Vurderer du å ta i bruk Fiken? Les vår anmeldelse for å lære mer! 

Fordeler og ulemper med Fiken

Fordeler

  • Enkel bokføring

  • Krever ikke forkunnskaper

  • Gjør det enkelt å overholde offentlige frister

Ulemper

  • Krever at du har norsk selskap med org.nr

  • Begrenset åpningstid på kundeservice

Brukervennlighet

For oss som ikke er regnskapsfører av yrke vil brukervennlighet alltid være viktig for valg av regnskapssystem. Her må vi si at Fiken har truffet blinken godt. Systemet er ikke bare enkelt å navigere seg rundt, men du får løpende tips og anbefalinger for hva du bør gjøre. Vi forsøkte oss på bokføring av litt ulike inntekter og utgifter, noe som var lekende lett. 

Det er også verdt å merke seg at Fiken gjør det enkelt å opprettholde alle offentlige frister. Du har nemlig full oversikt over når MVA, A-melding, regnskap og annet skal sendes inn til Altinn. Skulle du ønske kan du sende dette direkte fra Fiken ved å integrere Altinn i løsningen deres. For deg som skal sende inn årsregnskap og lignende betyr dette at jobben er gjort på bare noen få tastetrykk. 

Funksjoner

Fiken er fullt av nyttig funksjonalitet og du kan styre stort sett alle oppgaver direkte fra plattformen. Dette inkluderer regnskap, fakturering, lønn, årsavslutning og timeføring. Du kan også sende forfalte fakturaer direkte til inkasso gjennom deres samarbeidspartner Kravia. Når det gjelder bokføring av løpende poster kan dette gjøres enkelt ved å velge “jeg har kjøpt noe” eller “jeg har solgt noe” på hver av disse vil du få trinn-for-trinn veiledning dersom du ønsker dette. 

Kundeservice

På kundeservice tilbyr Fiken en stor kunnskapsbase, men du kan også ta kontakt med selskapet dersom du lurer på noe. Da har de e-poststøtte eller en integrert meldingstjeneste. Da velger du bare “spør Fiken” i menyen og kan deretter skrive din henvendelse. Vi testet dette et par ganger og fikk alltid svar innen 1 virkedag. 

Pris

Pris er en viktig del av Fiken og her er det ingen skjulte kostnader. Du betaler kun for den modulen du bruker, noe som løper fra 179,- per måned. Skulle du ha behov for dette kan du utvide funksjonaliteten ytterligere, men da vil det komme en ekstra kostnad. Dette gjelder ved behov for større lønnskjøringer, næringsoppgaver og andre manuelle oppgaver Fiken kan løse for deg. 

Hvem Passer Fiken for?

Vår oppfatning er at Fiken passer utmerket for de fleste små og mellomstore virksomheter. Det er et enkelt og brukervennlig regnskapssystem som fort kan spare deg tid på administrative oppgaver. Imidlertid er det også viktig å merke seg at enkel bokføring ligger til grunn, så om du har mer avanserte behov for regnskap eller en stor bedrift – er ikke dette nødvendigvis løsningen for deg. 

Oppsummering

I denne anmeldelsen har vi sett nærmere på det populære regnskapssystemet Fiken og hva dette kan tilby brukerne sine. Vi har sett på hva du kan forvente å få for pengene dine, samt hvem tjenesten er best egnet for. Når dette er sagt, så er det viktig å huske at Fiken er et manuelt bokføringssystem, så du er selv ansvarlig for å føre inn den nødvendige dataene i programmet. 

PRØV GRATIS