Anmeldelse av Freshdesk
Freshdesk er en kundeservice programvare som ofte trekkes frem som et godt alternativ til små selskaper. Visjonen bak tjenesten er å tilby så rask og effektiv kundeservice som mulig gjennom en applikasjonsbasert løsning. Dette oppnås gjennom en kombinasjon av gamifikasjon og flere kontaktflater, noe som sikrer kundene en smidig opplevelse.
Imidlertid er det viktig å vite at kundene kommer inn i et trygt system når de har opplevd et problem, og mange vil derfor være skeptisk til å prøve noe nytt. Vi har derfor laget denne anmeldelsen av Freshdesk for å se nærmere på hvem dette systemet egentlig er egnet for, samt hva du kan forvente å få for pengene dine.
Lurer du på om dette er plattformen for din bedrift eller ikke? Les videre for å finne ut mer om Freshdesk CRM nå!
Fordeler og ulemper med Freshdesk
Fordeler
-
Enkelt å bruke
-
Integrert ticket system, chat og telefonstøtte
-
Muligheten for chatbot og automasjon
Ulemper
-
Kostbart (spesielt for chatbot)
-
De mer avanserte funksjonalitetene krever opplæring
Brukervennlighet
Alle som har håndtert et CRM system vet at brukervennlighet for både ansatte og kunder er viktig. Ingenting er så irriterende for en kunde som et komplisert kundesystem, og for de ansatte vil det være viktig å kunne fokusere på kundene fremfor å knote med et krevende system. Her må vi faktisk si oss godt imponert over hvor enkelt det var å sette opp Freshdesk.
Hele system er fordelt på tre ulike moduler; Support, Meldinger og kontakt senteret. Alle disse er lagt opp som en oversiktlig meny på venstre side av skjermen, noe som gjør det enkelt å navigere seg mellom de forskjellige. Du får også et godt oversiktsbilde når du logger inn i ditt brukerpanel.
Spesielt support delen av Freshdesk er innovativt og enkelt å bruke. Hele systemet er lagt opp som en klassisk innboks, noe som betyr at du har full oversikt over ulike henvendelser. De kan deretter delegeres til en behandler eller tildeles ulike tags for sortering. Alt dette kan du følge opp gjennom skreddersydd rapportering – nyttig for å utvikle eller forbedre deres kundeservice tilbud over tid.
Funksjoner
Funksjonalitet er en viktig del av CRM systemer, og her skuffer Freshdesk på ingen måte. De har lagt opp hele systemet sitt i tre ulike grupper, noe som sørger for oversiktlig fokusområder. Utover dette kan man enkelt tilpasse tags, prioritet og delegering av de ulike oppgavene som ligger ventende i systemet.
Freshdesk har også en egen kommunikasjons del der man kan benytte chat, chat bot og telefon dersom kundene tar kontakt med selskapet. Dette sikrer smidig kommunikasjon, men også at man har alle henvendelser i ett og samme system. For kundeservice medarbeidere betyr dette at man slipper systemer som krever integrasjon eller hopp mellom forskjellige skjermer.
Kundeservice
Det er greit å merke seg at Freshdesk ikke er et norsk selskap, men løsningen har blitt utstrakt i Europa. Dette har sikret at det er 24/7 kundeservice tilgjengelig både på telefon og chat-basert alternativ. For deg som bruker sikrer dette at du raskt kan få hjelp dersom det oppstår problemer med løsningen.
Dette kan komme godt med da noen av de mer avanserte verktøyene i Freshdesk krever litt opplæring. Her kan du velge om du vil benytte deres digitale veiledninger, eller heller ta direkte kontakt og digital kursing over nett.
Pris
Noe av det som har gjort at mange vegrer seg for å ta i bruk Freshdesk er prisen. plattformen er noe mer kostbar enn tilsvarende CRM systemer, så det passer dårlig for et lite kundeservice budsjett. Imidlertid kan du velge mellom fire ulike abonnementer, der det rimeligste er gratis (kun tilgang til ticketing), etterfulgt av Growth, Pro og Enterprise. Det er viktig å merke seg at alle priser er pr agent (bruker) og store kundeservice avdelinger kan derfor fort bli kostbart.
Hvem Passer Freshdesk for?
Freshdesk som CRM system gjør det enkelt å holde styr på henvendelser fra kunder. Dere kan selv skreddersy opplevelsen, samt hente ut en rekke tilpassede rapporter underveis. Eneste ulempen er at løsningen kan være litt teknisk komplisert å lære seg, samt at den er langt fra det billigste alternativet på markedet. Vår oppfatning er derfor at Freshdesk passer godt for mellomstore selskaper der kundeservice er en viktig del av tjenesten dere leverer.
Oppsummering
Freshdesk er et innovativt CRM system som benytter gamification til å skape en sømløs opplevelse for kundene sine. Her kan kundeservice samspill på tvers av kanaler slik at alle kan følge opp de viktigste henvendelsene på sitt område. Muligheten til å delegere oppgaver, prioritet og tags gjør det også enkelt å tilpasse hvem som får tilgang til hvilke oppgaver underveis. Eneste ulempen vi kan se er at dette systemet fort blir kostbart for små selskaper med delvis kundeservice, du bør derfor tilse at du har det nødvendige budsjettet før du forplikter deg til en løsning som dette.