Anmeldelse av Google Analytics
Fordeler og ulemper med Google Analytics
Fordeler
-
Gir verdifull innsikt i trafikken din
-
Gratis å bruke
-
Lar deg tilpasse rapportene dine
-
Kan enkelt installeres på alle nettsider
-
Krever ingen kunnskaper om koding
Ulemper
-
Kundeservice er vanskelig å komme i kontakt med
-
Vanskelig å lære seg for nybegynnere
Når du har satt opp nettsiden din er det viktig å vite hvordan den presterer, og her kommer Google Analytics inn som et elementært verktøy. Dette er et helt gratis verktøy som gjør det mulig å følge med på hvordan trafikk nettsiden din oppnår. For å vite om ulike strategier og innhold fungerer vil det alltid være viktig å ha kontroll på trafikken din, og dette kan Google Analytics tilby et enkelt verktøy for.
Vi skal derfor se nærmere på Google Analytics og hva du bør vite om dette programmet før du velger å installere det. I denne anmeldelsen vil du derfor finne en oppsummering av tjenesten, fordeler og ulemper med Google Analytics, hvordan tjenesten er i bruk og ikke minst hva det koster å bruke dette populære programmet.
Brukervennlighet
Selve prosessen for å komme i gang med Google Analytics tar bare noen få minutter, og det meste er selvforklarende underveis. Du trenger en Google Konto, men dersom du ikke har dette vil en automatisk opprettes under registreringen din. Deretter må du legge inn en snippet med kode fra Google på den aktuelle nettsiden, men dersom du bruker WordPress kan dette enkelt gjøres med Google Suite utvidelsen. Du kan også legge den til manuelt ved hjelp av ulike utvidelser, eller legge den inn i koden selv.
Noe av det vi liker godt med produktene til Google er at de er svært brukervennlige. Dette gjelder også Google Analytics som enkelt kan settes opp uten tidligere erfaringer med programmet. Når det er sagt, kan noen brukere oppleve at det er litt krevende å få konfigurert Google Analytics første gang, men her finnes det utallige guider på nett.
Fordelen med Google Analytics er at tjenesten er svært godt integrert på tvers av ulike Google tjenester, samt at det store nettverket kontinuerlig samler inn informasjon. Dette gir deg full tilgang til en rekke nyttige opplysninger, men det er også verdt å merke at denne dataen deles med Google. Noe av det første du vil få spørsmål om når du aktiverer tjenesten, er et samtykke for datadeling, noe du egentlig ikke kommer utenom.
På et mer teknisk plan er Google Analytics lett å lese av, og du kan selv velge hvilke data du ønsker å inkludere i rapporten din. Dette gjør at du kan tilpasse rapporten for relevante avdelinger, eller bare få med de verdiene du selv ønsker tilgang på. Denne funksjonen er spesielt aktuelt dersom analytikere skal få tilgang til ulike verdier, eller en markedsføringsavdeling aktivt følger utviklingen på SEO strategien deres.
Sist, men ikke minst kan integrering mot Googles Youtube og AdWord nettverk gjøre at selskapet får tilgang til hele aktiviteten sin på en plattform. Dette vil gjøre jobben enklere for de som skal analysere dataen, men også forhindre at virksomheten trenger en rekke brukernavn og passord på ulike tjenester for det samme formålet.
Funksjoner
Når det kommer til funksjonalitet er Google Analytics full av nyttige funksjoner du bør kjenne til. For selv om plattformen primært samler inn data – kan denne skreddersys til ulike formål. Vi skal derfor se videre på noen funksjoner i Google Analytics som viser verdien dette programmet gir til din bedrift.
- Forstå innholdet ditt – en av de beste viktigste funksjonene i Google Analytics er muligheten til å forstå innholdet på nettsiden din. Ved å gå til avsnittet om Site Content i Google Analytics kan du nemlig se hvilke artikler og sider på nettsiden din som er mest populære. Du vil også få innsikt i hvor de fleste brukere forsvinner ut fra siden din, noe som kan gjøre det enklere å tilpasse brukeropplevelsen (UX).
- Kontroller Bounce Rate – hvor mange som kommer inn på siden din, men deretter forsvinner ut igjen er det vi kalles Bounce rate. Google Analytics har verktøy som lar deg måle dette, for deretter å tilpasse din salgsfunnel i henhold til resultatene.
- Hvordan kundene fant deg – En fordel med å bruke et verktøy fra Google er at du kan innhente informasjon fra tvers av Google universet. Dette er spesielt attraktivt når du kan hente ut hvilke søkeord som gjør at kundene finner frem til nettsiden din på. Dette lar deg bygge videre på SEO strategien din, samt tilpasse innholdet for optimale resultater.
- Visualisere kundeferden – Hvor kommer kundene fra og hva gjør de på nettsiden vår? Google Analytics samler inn data som gjør det mulig å visualisere hvordan kundeferden på nettsiden din ser ut, noe som kan gjøre det mulig å sikre ønsket kundeopplevelse.
Kundeservice
Vi kunne skrevet en helt artikkel om kundeservice på Google produkter, men realiteten er at den rett og slett ikke er spesielt godt. Google har bygget en mur av automatisering, noe som gjør det nærmest umulig å komme frem til et ekte menneske å snakke med. Vi har etter beste evne forsøkt flere ganger, men vi havner på Google sine forum eller ‘ofte stilte spørsmål’ sider hver eneste gang.
Det finnes heller ingen enkel måte å kontakte selskapet ved hjelp av telefon og Epost, da denne informasjonen ser tilnærmet umulig ut å spore opp. Vår konklusjon er dessverre derfor at Google lever på sin markedsdominans, men kundeservice er ikke noe de er spesielt opptatt av.
I etterkant av våre opprinnelige tester har vi igjen forsøkt å komme i kontakt med selskapet, eller det norske datterselskapet – men vi har fortsatt møtt lukkede dører hele veien. Selskapet lener seg på automatisering som gjør at alle veier fører til det samme stedet – ikke Roma, men Google sitt forum.
Priser
Selv om kundeservice hos Google Analytics er blant de dårligste vi har opplevd, kan ingen slå Google på pris. Tjenesten er nemlig helt gratis å benytte seg av, noe som kommer godt med for deg som nylig har startet et selskap eller nettside. Du kan selv velge om du bare vil installere Google Analytics utvidelsen (WordPress) eller om du vil ta i bruk hele Google Suite på nettsiden din.
Uansett hvilken løsning du velger er tjenesten 100% gratis, noe som betyr at du kan få omfattende innsikt i trafikken din, uten at du trenger å koste på deg dyre abonnementer. Det er også dette som gjør at de aller fleste samtykker til den omfattende informasjonsdelingen som Google har integrert i sine løsninger.
Ønsker du derimot å bruke mer avanserte verktøy finnes det en rekke utvidelser og tredjepartsverktøy som tar utgangspunkt i Google Analytics. Her er Monster Insights the mest populære som bruker data fra Google til å lage egne rapporter. Dette programmet finnes både i gratis og betalt variant, men omtale av disse faller dessverre utenfor rekkevidden til denne anmeldelsen.
Hvem passer programmet for?
Det kan være vanskelig å snevre inn hvem Google Analytics passer for, da dette egentlig er et godt program for alle som har en nettside. Uansett om du driver nettbutikk, blogg, bedriftsside eller oppslagsverk vil Google Analytics gi deg verdifull innsikt i hvem som beveger seg rundt på nettsiden din.
Som vi var inne på under funksjoner kan nemlig Google Analytics gi deg uvurderlig innsikt i hvordan brukeropplevelsen ser ut med ekte data, noe som kan gi deg muligheten til å skreddersy denne. Ved å vite hvordan de fleste kundene beveger seg rundt på nettsiden din, kan du enklere gjøre de nødvendige endringene underveis. Dette handler om å knytte sammen design og funksjonalitet, men også å ha det riktige verktøyet for å måle utfallet av disse endringene.
Vi kan derfor konkludere med at Google Analytics i praksis er et godt verktøy for alle ønsker data om nettsiden sin. Det faktum at verktøyet er gratis å ta i bruk, gjør det spesielt godt egnet for deg som har en liten privat nettside, eller nylig har lansert en nettside med lite budsjett. Du får tilgang til all den viktige informasjon, helt uten å måtte betale for dyre modeller – så lenge du er villig til å dele den med Google også.
Konklusjonen er derfor at Google Analytics er et must-have for alle nettsider som ønsker innsikt i trafikken sin, på en rimelig og effektiv måte. De ulike utvidelsene tar lite kraft fra serveren og er svært brukervennlige, noe som gjør det til et populært valg uansett om du har tidligere erfaringer med løsningen eller ei.
Vanlige spørsmål om Google Analytics
Hva er Google Analytics?
Google Analytics er et gratis data tracking verktøy fra Google som gjør det mulig å samle inn nyttig informasjon om aktiviteten på nettsiden din.
Hva koster det å bruke Google Analytics?
Det er ingen kostnader knyttet til bruken av Google Analytics så lenge du bruker Google sin egen løsning. Dersom du ønsker tredjepartsverktøy som Monster Insights kommer disse med egne abonnementer.
Kan man bruke Google Analytics med WordPress?
Ja du kan bruke Google Analytics med WordPress. Du kan installere utvidelsen for Google Analytics, eller få den integrert gjennom Google Suite løsningen for WordPress.