Anmeldelse av Semrush
Fordeler og ulemper med Semrush
Fordeler
-
Utmerket for SME-bedrifter
-
Tilbyr omfattende analyseverktøy
-
Muligheten til å håndtere flere prosjekter samtidig
-
Gode verktøy for backlinks og SERP analyse
Ulemper
-
Kan være kostbart for små selskaper
-
Krever litt opplæring for å lære funksjonaliteter
-
Ikke det mest brukervennlige grensesnittet
Semrush er en av de mest populære verktøyene for SEO tilgjengelig i dag. Her vil du finne en rekke nyttige verktøy for søkemotoroptimalisering, men hvor brukervennlig er egentlig plattformen? I denne anmeldelsen skal vi se nærmere på hva denne populære plattformen har å by på samt, hva du kan forvente deg av løsningen deres.
Det er ingen hemmelighet at Semrush er et avansert SEO verktøy, men de har gjort mange kompliserte emner forenklet. De har også klart å skape et aktivt community som deler veiledninger, erfaringer og muligheter på tvers av plattformen. Resultatet av dette er at både store og små virksomheter setter sin lit til Semrush for sine SEO analyser.
Målet med denne anmeldelsen er derfor å lette litt på sløret til denne plattformen og finne ut hvem den egentlig er best egnet for. Trenger du å være en SEO ekspert for å bruke Semrush, eller kan hvem som helst lære seg å håndtere de ulike verktøyene som selskapet tilbyr? Vår omfattende anmeldelse av Semrush vil derfor inneholde alt du trenger å vite om denne plattformen, samt noen nyttige tips.
Klar for å lære mer om Semrush? Fortsett å lese vår oppdaterte Semrush anmeldelse.
Brukervennlighet
Det er ingen tvil om at det finnes mange nyttige verktøy bakt inn i Semrush systemet, men det kan være litt krevende å finne frem til dem. Dette gjelder spesielt for nybegynnere som ikke er vant til denne typen verktøy fra før, eller ikke vet helt hva de ser etter. Når du første logger deg inn etter å ha opprettet en bruker vil du havne på dashbordet. Her får du en oversikt over de ulike prosjektene dine, samt muligheten til å navigere deg med menyen på venstre side.
Nå er det verdt å merke seg at vi har tidligere erfaring med Semrush, men siden er effektivt katalogisert, noe som betyr at du raskt finner de største punktene i menyen. Det som derimot kan være litt krevende å finne ut av, er hvilke verktøy du egentlig skal bruke til hva. Her tilbyr heldigvis Semrush et omfattende introduksjonskurs til alle nye kunder, noe vi anbefaler på det sterkeste at du benytter deg av.
Vi deltok selv på dette opplæringsløpet når vi begynte å ta i bruk plattformen for egen virksomhet, og det sparte oss for en rekke utfordringer i starten. De gir deg også tilgang til en rekke introduksjonsvideoer og ulike forklaringer, så de legger absolutt til rette for at man raskt skal lære seg denne mektige plattformen best mulig.
Vår konklusjon er derfor at Semrush ikke er det mest brukervennlige, men de har bygget opp et støttesystem som gjør det langt enklere å lære seg plattformen deres. Du kan derfor forvente å få all den hjelpen du trenger underveis, samt at du alltid har muligheten til å nå ut til kundeservice dersom du har behov for litt ekstra bistand. Men dette kommer vi tilbake til senere i anmeldelsen vår.
Funksjoner
Det er på funksjonaliteter at Semrush virkelig viser sin glans, og her får du tilgang til en rekke nyttige verktøy. Når du først oppretter kontoen din og logger inn i Semrush vil du bli anbefalt å opprette et prosjekt. Dette er tracking av nettsiden sin og de ulike verdiene denne har på nåværende tidspunkt. Du bør absolutt gjøre dette, slik at du får mest mulig igjen for investeringen i Semrush.
Imidlertid finnes det også en rekke andre verktøy tilgjengelig i abonnementet ditt, og det er nettopp disse funksjoner vi skal se nærmere på nå. Du kan nemlig gjøre det aller meste av SEO relaterte oppgaver direkte i plattformen deres, noe som kommer godt med om man er flere som samarbeider om bedriftens SEO.
Rank tracking
Som vi allerede har nevnt tidligere, så tilbyr Semrush et svært godt verktøy for rank tracking. Dette er et verktøy som sporer plasseringen din i søkemotoren, samt de ulike nøkkelordene nettsiden din allerede er indeksert for. Dette kommer godt med når du skal planlegge nye SEO strategier, men det er også nyttig for potensielle plasseringer av SEM annonser.
Keyword Research
En annen nyttig funksjon du finner i Semrush er keyword research. Her må vi være ærlige å si at vi ble litt forvirret i begynnelsen, men etterhvert som vi fikk grep på verktøyet ble det langt enklere. Dersom du har tidligere erfaring med Google Keyword Planner vil du kjenne igjen prosessen, bare at Semrush er en langt mer avansert løsning med mer innsikt i resultatene sine. Her kan du søke opp potensielle nøkkelord, gruppere dem etter relevans og ikke minst finne relaterte nøkkelord som kan være verdt å utforske videre.
Konkurranseanalyse
Noe som fort kan komme inn hendig er Competitor Analysis Tools som Semrush tilbyr. Her kan du enkelt se hvilke nøkkelord konkurrentene dine går for, hvordan de ulike sidene deres gjør det og ikke minst potensielle konkurrenter basert på relaterte nøkkelord. Dette kan være et nyttig verktøy for å se hvilke konkurrenter som utgjør en trussel og hvem du kan lære mer av.
Kundeservice
Når det gjelder kundeservice tilbyr ikke Semrush noe revolusjonerende, men de har et mer enn godt nok tilbud. Du kan selv velge om du ønsker å skrive en henvendelse til dem gjennom det interne meldingssystemet, eller om du vil benytte deg av live chat funksjonen. Vi testet begge deler og fikk kjapt svar på våre spørsmål. Spesielt live chat var et effektivt alternativ der vi fikk svar innen noen få minutter.
Når det er sagt, så er det også verdt å merke seg at vi fikk svar på den skriftlige henvendelsen vår innen 24 timer. Dette er langt bedre enn det vi har opplevd hos andre plattformer tidligere, og er helt greit. Har du derimot en problemstilling som er tidssensitiv så vil vi nok anbefale at du benytter deg av live chat bistanden deres.
Du kan også velge å søke deg gjennom det enorme biblioteket med selvhjelp artikler de har på nettsiden sin, men her ble mange av veiledningene litt for tekniske for vår smak. Er du derimot en selvdreven ekspert på SEO kan det fint være at du finner de nødvendige svarene dine i denne avdelingen.
Pris
Når det gjelder prising er det ingen hemmelighet at Semrush er blant de dyrere alternativene på markedet. Imidlertid kan du velge mellom tre ulike abonnementer, noe som gjør det til en svært skalerbar løsning. Den største forskjellen på de forskjellige pakkene er hvor store volum med søk og sporing du kan gjøre, samt noen av de mer avanserte verktøyene er bare tilgjengelig på premium abonnementene (Guru og Business). Sist, men ikke minst tilbyr de en Enterprise løsning, men her er det ikke oppgitt noen pris på løsningen.
Pro – $99.95 per måned (Et godt alternativ for små virksomheter og startups)
Guru – $199 per måned (Best for mellomstore virksomheter og byråer)
Business – $399.95 per måned (best for store selskaper, byråer og eCommerce)
Enterprise – Skreddersydd løsning for de største virksomhetene med individuelle behov.
Disse prisene tar utgangspunkt i kvartallsvis faktureringen (3 måneder om gangen). Du kan oppnå ytterligere rabatt dersom du betaler for 12 måneder om gangen.
Hvem passer Semrush for?
Skal vi trekke en konklusjon om hvem Semrush passer for vil det være lett å si alle. Semrush er uten tvil et svært godt verktøy for optimalisering av nettsider, men det kan til tider bli litt vel teknisk for vår smak. Du bør derfor ha litt erfaring med SEO fra før, eller belage deg på å bruke noen timer på introduksjonskurs av plattformen for at du skal få mest mulig for pengene dine.
Med det sagt, så er Semrush uten tvil et utmerket verktøy for både små og mellomstore bedrifter. Som vi har påpekt tidligere kan det være fare for at løsningen blir litt kostbar, men dersom du ønsker tilgang til de beste verktøyene vil det fort være verdt investeringen. Vi mistenker derimot at frilansere og startups ofte vil se etter rimeligere alternativer dersom de har begrenset med midler tilgjengelig for programvare investeringer.
Den endelige konklusjonen er derfor at Semrush er best egnet for etablerte virksomheter med et klart budsjett, eller byråer som ønsker omfattende innsyn i ranking, tracking og keywords.
Oppsummering
Semrush er et avansert SEO verktøy som lar deg spore egen prestasjon, undersøke konkurrenter og finne frem til de beste mulighetene innen søkemotoroptimalisering. Her får du en rekke verktøy inkludert i abonnementet ditt, noe som betyr at Semrush for mange vil være en one-stop-shop for alt som har med SEO å gjøre. Skal du derimot drive med avansert analyse og sporing kan det være greit å belage seg på en av de større pakkene (Guru & Business) fremfor den forenklede versjonen PRO. Dette vil påføre litt mer kostnader for de nødvendige tilgangene, men vi anser at dette er en investering som fort vil tjene seg inn igjen dersom verktøyene blir brukt etter hensikt.