Det er ingen tvil om at et nyhetsbrev kan være et nyttig verktøy, men mange opplever skrivesperre når det er på tide å skrive. Det blanke arket som stirrer tilbake på deg når du setter deg foran skjermen kan ta motet fra selv den tøffeste skribent. Heldigvis finnes det flere elementer til et nyhetsbrev som kan få ordene til å flyte gjennom tastaturet ditt.
Et godt nyhetsbrev handler nemlig om langt mer enn bare ordene du sender ut, og det er nettopp prosessen rundt dette vi skal se nærmere på i dag. Vi har utformet denne guiden for deg som ønsker å lage nyhetsbrev, eller for deg som bare vil effektivisere prosessen litt. Nyhetsbrevet ditt kan bidra til økte salg, bedre click-through rate fra følgere og mye mer, men ved mindre brevene skrives – vil det sjeldent skje noe som helst.
Vi skal derfor se nærmere på alt du trenger å vite om å planlegge, utforme og sende ditt første nyhetsbrev. Du trenger nemlig ikke være verdensmester for å lage et nyhetsbrev, men du bør ta deg tiden til å lage noe som tilfører genuin verdi for leserne dine. Dette vil utgjøre forskjellen på om brevet blir en suksess eller ikke.
Les videre om du er klar til å ta det første steget for ditt nyhetsbrev.
Hva er poenget med et nyhetsbrev?
Det er ingen hemmelighet at et godt nyhetsbrev tar tid å lage, så da gir det mening å bygge tillit til prosessen først. For altså, hvorfor skal du bruke tid på å skrive et nyhetsbrev om du ikke vet hva du kan forvente å oppnå med det?
Publikumsengasjement
Noe som kan være vanskelig å forutse når noen besøker hjemmesiden din, er hvor engasjert de egentlig er. Det meste av trafikken vi opplever på nett kommer fra søkemotorer, noe som oftest betyr at besøkende bare ‘titter’ gjennom det vi kan tilby på nettsiden vår.
I praksis betyr dette at de vil skumme gjennom innholdet de blir presentert for, men deretter vil de fleste forsvinne ut av nettsiden din igjen.
Nettopp engasjement er det email markedsføring kan bidra med. De som registrer seg for nyhetsbrevet ditt er allerede interessert i innholdet, noe som betyr at du kan oppnå langt bedre resultater. Faktisk har epostmarkedsføring en av de beste statistikkene:
- ROI: 73% av profesjonelle markedsførere opplever at de får bedre avkastning på epost markedsføring enn annonser.
- Inntekt: Muligheten til å automatisere flyten gjør det langt enklere å tjene penger ved at mye av jobben skjer 24/7.
- AOV (Average Order Value): Statistikken viser at de som handler gjennom epost markedsføring har en tendens til å legge igjen hele 138% mer når de først handler. Dette er sammenlignet med tilsvarende handlere som ikke mottar eposttilbud.
Innholdsdistribusjon
En av hensiktene med å skape innhold, er å få det foran flest mulig interesserte lesere. Her kan du velge fra et enormt utvalg kanaler, men noen av de vanligste er brosjyrer, blogger, sosiale medier og lignende plattformer. Så hvorfor bør du lage nyhetsbrev?
Grunnen til at man bør vurdere et nyhetsbrev er fordi dette er en svært populær, men ofte undervurdert distribusjonskanal. E-Postmarkedsføring er faktisk den tredje mest populære kanalen for distribusjon av innhold, rett bak nettsider og sosiale medier. Dette skyldes at man får mye mer dekkende informasjon gjennom denne typen markedsføring, og man kan bruke tall som click-through rate og hvor mange som åpner eposten din.
En annen bonus med epost, er at man kan integrere ulike analytics til tjenesten. Dette gjør at du kan se hvilken del av innholdet som engasjerer leserne dine, hva som ikke treffer godt og hva du bør unngå. Ved å bruke denne informasjonen kan man skreddersy budskapet ytterligere og dermed øke suksessen.
Salgstraktautomatisering
Vi har snakket om både analytics og muligheten for automasjon, men visste du at salgstraktautomatisering faktisk leverer bedre tall enn manuelle nyhetsbrev? Dette skyldes at du kan skreddersy en rekke med eposter som kommer i rekkefølge når noen først har registrert seg for nyhetsbrevet ditt. På denne måten kan du bringe nye abonnenter rett inn i salgstrakten din med et budskap som er tilpasset deres interesse.
Det tar riktignok litt tid og testing før man får en helt perfekt salgstrakt, men når du først har fått denne på plass vil den kjøre videre på egenhånd. Dette betyr i praksis at du har en salgskanal som jobber 24/7 uten at du trenger løfte en finger. Med andre ord kan du selge produkter til potensielle kunder med en automatisk prosess tilpasset deres interesse.
Flere fordeler ved å lage et nyhetsbrev
Dersom du fortsatt er i tvil om et nyhetsbrev vil være noe for deg, så har vi samlet noen flere fordeler du bør kjenne til i dette avsnittet.
- Tilhørighet – Det er bevist at folk føler en sterkere tilhørighet når de registrerer seg for et nyhetsbrev. Dette gjelder spesielt om nyhetsbrevet inneholder eksklusive goder som tilbud og informasjon ikke-abonnenter, ikke får tilgang til.
- Skap en personlig tilknytning – Det er noe langt mer personlig ved det å sende noen en direkte epost, gjerne adressert direkte til mottakeren fremfor å bruke generelle kanaler. Dette kan gjøre at produktet eller tjenesten din skiller seg fra konkurrentene på en positiv måte.
- Bygg en ny inntektskilde – Det finnes flere verktøy som lar deg produserte betalte nyhetsbrev, noe som raskt har blitt en populær inntektskilde for mange innholdsprodusenter. Her kan du tilby det lille ekstra som ikke følger med i gratis brevet og dermed tilby leserne mer verdi.
- Forebygg bounce rate – Statistikk viser at over 50% av besøkende på nettsider bare ‘titter’ på dem før de klikker seg videre. Når de klikker seg videre kan de bli borte fra siden for alltid, men dersom du klarer konvertere dem til nyhetsbrevet ditt – kan du opprettholde dialogen med potensielle kunder.
- Salgspsykologi – Undersøkelser viser at mange trenger å bli presentert for et produkt opptil 3 ganger før de faktisk kjøper noe. Dersom du har et nyhetsbrev kan dette gjøre snakken for deg, uten at du trenger å ha den samme samtalen gang på gang.
Selv om vi har sett på flere spennende muligheter for hvordan du kan skape avkastning med et nyhetsbrev, er det viktig å holde det autentisk. Forbrukere vil raskt merke om nyhetsbrevet faktisk er ment for dem, eller om det bare er automatisert tull som raskt havner i spam. Ta deg derfor tiden til å skrive et godt nyhetsbrev og husk at du skriver fra deg til dem, akkurat som i et brev.
Hvordan starte et nyhetsbrev på 30 minutter
I begynnelsen av denne guiden lovet at vi ikke bare skulle argumentere for nyhetsbrev, men også vise deg hvordan du kan lage din egen prosess så enkel som mulig. Vi skal derfor vise deg hvordan du raskt og effektivt kan lage et suksessfullt nyhetsbrev.
1. Steg: Planlegg hvordan du ønsker å samle inn eposter
Som vi har nevnt tidligere, vil det være lite hensiktsmessig å skrive et nyhetsbrev uten en epostliste. Du kan riktignok gjøre det, men så lenge ingen mottar brevet – vil det være vanskelig å få resultater av det. Det første valget du må gjøre når du skal lage nyhetsbrev, er derfor hvordan du ønsker å samle inn epostadresser.
Her kan du velge mellom en landingsside og et sign-up skjema som de to vanligste. Du bør se hvilken som er best egnet for din type innhold, samt ikke utelukke en bare fordi du ikke har testet det tidligere. ConvertKit og flere andre epostleverandører tilbyr enkle løsninger som gjør det mulig å lage flotte opt-ins og landingssider.
Dersom du er i tvil om hvilken som fungerer best for din bedrift, så kan det være lurt å starte med et skjema. Disse er ofte langt enklere å implementere på en nettside, noe som kan være et godt utgangspunkt å prøve ut. Imidlertid er det viktig at du ikke plasserer de på steder der det ødelegger for brukeropplevelsen. Vi anbefaler derfor en sidebar eller på bunnen av siden som de mest nøytrale, men fortsatt strategiske plasseringene.
2. Steg: Skap noe av verdi for leserne dine
Vi har allerede understreket dette, men det er viktig at du tilbyr noe av verdi. De fleste mottar allerede en rekke eposter daglig, så for å skille deg ut må du gjøre det verdt tiden. Du kan anse det som en enkel byttehandel, der du gir leserne noe av verdi i bytte mot epostadressen deres. Noen eksempler på dette kan være en gratis eBook eller kanskje en 10% rabattkupong på sitt neste kjøp.
Et godt spørsmål å stille kan derfor være, hvorfor ønsker noen å registrere seg for nyhetsbrevet vårt?
3. Steg: Skriv til et begrenset publikum
Det personlige preget er en viktig kilde til suksess når det kommer til nyhetsbrev. Her handler det nemlig om å skrive på en måte som gjør at publikum føler seg komfortabel med budskapet ditt. En god strategi kan være at du skriver nyhetsbrevet som om det var en god venn du skrev brev til.
Du bør også inkludere personlige preg som fornavnet til mottakeren og lignende. Heldigvis finnes det flere enkle verktøy som gjør denne jobben langt enklere. ConvertKit har blant annet en funksjon som gjør det mulig å hilse alle med fornavn.
4. Steg: Inkluder en CTA i hver epost
Selv om utformingen av nyhetsbrevet er et viktig element, vil en CTA (Call to Action) være like viktig. De som mottar et nyhetsbrev ønsker å vite hva de blir solgt, samt hva de kan forvente at skjer når de er ferdig med brevet. Du bør derfor ha en klar CTA inkludert i hver epost du sender ut. Vi har derfor inkludert fire ulike argumenter for hvorfor du bør inkludere en CTA.
- Personlig – Når vi allerede har opprettet et personlig forhold ved hjelp av navn og kommunikasjon, vil et CTA se langt mer engasjerende ut i budskapet vårt. Dette kan virke som en effektiv konverterer av salg.
- Psykologi – Som vi nevnte tidligere bør du skrive som om det er en god venn som skal lese det. Dette inkluderer førsteperson fremfor tredjepart både i tekst og CTA. Unngå generisk tekst som ‘Last ned gratis eBook her’, ved å skrive mer personlig ‘Få min gratis eBook i dag’.
- Vær direkte – Ikke gå rundt grøten når du skal selge noe. Tiden vår er verdifull og det er tiden til leserne også. Bruk derfor klar tekst som kartlegger den kommende prosessen.
- Skill CTA fra innholdet visuelt – Gjør det så lett som mulig å finne frem til CTA i teksten din. Bruk et godt designverktøy for å lage en knapp som skiller seg fra resten, eller plasser linken lett synlig når man skummer gjennom innholdet.
Oppsummering
Om du har kommet helt hit bør det være liten tvil om at et nyhetsbrev er noe alle bør lage. I denne guiden har vi sett nærmere på hvordan du kan lage nyhetsbrev, hvorfor du bør vurdere å lage et nyhetsbrev og ikke minst hvordan prosessen bør se ut. Her handler det om å bygge tillit til kundene dine, så en god prosess vil være nøkkelen til suksess.
Vi har også sett nærmere på hvordan du bør formulere deg når du skal skrive ditt første nyhetsbrev, hvor førsteperson uten tvil er den beste tilnærmingen. Her handler det om å skape et personlig bånd til leserne dine, og du bør derfor snakke til dem som om de er en gammel venn, fremfor at de er en potensiell kunde du bare ønsker å overbevise.
Sist, men ikke minst har vi vært innom ConvertKit som er en av de beste løsningene for deg som skal lansere et nytt nyhetsbrev. Her får du tilgang til en rekke verktøy skreddersydd for nettopp nyhetsbrev, så du kan lage et profesjonelt design uten å måtte styre med kode og HTML kvalifikasjoner.
Vi håper denne guiden har gitt deg en bedre forståelse for hvorfor epostmarkedsføring er så populært, samt hvordan du selv kan lage nyhetsbrev på en enkel måte. Ønsker du å lære mer om ulike verktøy for epostmarkedsføring kan du lese vår guide om nettopp dette her.